Shigeru Ban, architekt, który używa kartonu do mieszkania uchodźców | ludzie | zabawa

Japoński architekt Shigeru Ban, dzisiejszy laureat Nagrody Księżnej Asturii za Concorde, poświęcił dużą część swojej kariery na Projektuj konstrukcje z materiałów takich jak karton, aby zapewnić schronienie ofiarom katastrof i konfliktów.

Założona przez organizację pozarządową VAN (Volunteer Architects’ Network) w 1995 roku, Ban jest mistrzem prostoty formy i wykorzystania materiałów, a także orędownikiem recyklingu i odstępstwem od tradycyjnej japońskiej architektury. różnych krajów.

Solidarność i architektura papierowa

Pierwsze prace z charakterystyczną „papierową architekturą” zapewniły schronienie ludziom przesiedlonym w wyniku konfliktu w Rwandzie w tym samym roku oraz tym, którzy zostali dotknięci niszczycielskim trzęsieniem ziemi w Kobe, również w 1995 r., które spowodowało śmierć ponad 6000 osób w tym mieście w zachodniej Japonii.

W innych miejscach Ban stawiał budynki równie solidne, co tanie i łatwe w montażu, w wielu przypadkach także współpracując osobiście na ziemi.

W jego architekturze pomocniczej wykorzystano wiele wyrzuconych lub jednorazowych materiałów, Od kontenerów transportowych po rozcinanie ścian zniszczonych przez trzęsienia ziemi, przechodzące przez bambus i drewno Kartonowe wałki wykonane z impregnowanego papieru to chyba jego najbardziej wyjątkowe projekty.

Z rur tego typu stworzył systemy dzielone w towarzystwie zasłon, które umożliwiają tworzenie osobnych pomieszczeń w dużych zadaszonych przestrzeniach, takich jak siłownie czy dworce kolejowe, Zapewnienie prywatności tym, którzy korzystają z tych przepełnionych obiektów w sytuacjach kryzysowych, takich jak klęski żywiołowe lub wojny.

Po użyciu w różnych częściach Japonii dotkniętych typowymi dla tego kraju trzęsieniami ziemi, najnowocześniejsze systemy „Paper Split Systems” (PPS) zainstalowano w Paryżu, Wrocławiu (Polska) i wielu miastach na Ukrainie, aby dom przesiedleńców z powodu rosyjskiej inwazji na ten kraj.

Outsider w Japonii i poza nią

„Zawsze chcą widzieć moje projekty jako japońskie, ale ja nie mam japońskiego stylu. Świadomie nienawidzę używania tradycyjnego japońskiego stylu, a jak widać, nie mam japońskich wpływów”. Ban (Tokio, 1957), potwierdzone podczas konferencji prasowej w 2014 roku po zdobyciu nagrody Pritzkera.

Prestiżowa międzynarodowa nagroda doceniła już jego „eleganckie i innowacyjne projekty dla klientów prywatnych”, a także wykorzystanie „tego samego innowacyjnego i umiejętnego projektu w jego szeroko zakrojonych działaniach humanitarnych”.

Chociaż poza Japonią jest otoczony japońską estetyką ze względu na użycie drewna i papieru oraz czystość ich form, Ban nie zna żadnej szkoły architektury w swoim rodzinnym kraju i, w przeciwieństwie do innych nagradzanych współczesnych architektów japońskich, studiował i od samego początku pracował poza swoim krajem.

Ban ukończył studia architektoniczne w Nowym Jorku I zawsze staraj się łączyć eksperymenty z materiałami wielokrotnego użytku i prowizjami od klientów i organizacji prywatnych, mając na celu przyczynienie się do poprawy społeczeństwa, a nie „Pokaż siłę i pieniądze wybitnych ludzi poprzez ich obiekty”jak powiedział w rozmowie z Efe w 2010 roku.

„To nie było to, co naprawdę chciałem robić, więc musiałem znaleźć własną równowagę” – powiedział Ban. Jego kariera została doceniona innymi nagrodami, takimi jak Wielki Medal Francuskiej Akademii Architektury.

Wśród jego najsłynniejszych dzieł Centre Pompidou w Metz (Francja), „Curtain Wall House” lub Nicolas G. Hayek Center, oba w Tokio, Cardboard Cathedral w Nowej Zelandii lub Japanese Pavilion na Expo 2000 w Hamburgu (Niemcy); Wszystkie są obiektami zrównoważonymi i przyjaznymi dla środowiska.

W innym wywiadzie dla Efe nagrodzonym w 2019 roku Ban stwierdził, że obecne przepisy uniemożliwiają budowanie większej liczby mieszkań socjalnych z tanich materiałów i nowych technologii, nie zaniedbując przy tym bezpieczeństwa.

Paan, obojętny na określenie „architekta ubogich”, podkreślał, że materiały takie jak karton pozwalają na tworzenie „pięknej i taniej” architektury, a także są korzystne dla społeczeństwa.

„Elegancja architektury jest niezależna od materiałów, tak jak w przypadku elementów pochodzących z recyklingu”„Kiedy projektujesz sercem, stajesz się ładniejszy”, powiedział Ban, który dodał, że „projektujesz sercem”. (SIEMA)

You May Also Like

About the Author: Vania Walton

"Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.