SpaceX wystrzelił rakietę Falcon 9 z dwoma satelitami internetowymi O3b – Spaceflight Now

SpaceX wystrzelił rakietę Falcon 9 z dwoma satelitami internetowymi O3b – Spaceflight Now

Zapraszamy do obejrzenia relacji na żywo z odliczania i startu rakiety Falcon 9 z dwoma satelitami internetowymi O3b mPOWER w piątek, 28 kwietnia. SpaceX próbował również wystrzelić Falcon Heavy później w nocy, ale odliczanie zostało anulowane w ostatniej chwili przed startem. Podążaj za nami Świergot.

Rakieta SpaceX Falcon 9 wystartowała wraz z parą satelitów internetowych O3b dla SES w piątek wieczorem ze stacji sił kosmicznych Cape Canaveral, ale przerwanie misji Falcon Heavy w ostatniej chwili uniemożliwiło firmie wystrzelenie dwugłowicowej rakiety .

Wystrzelenie rakiety Falcon 9 z Platformy 40 na Przylądku Canaveral o godzinie 18:12 EDT (2212 UTC) wysłało drugą parę satelitów zbudowanych przez Boeinga w kosmos dla sieci O3b mPOWER firmy SES, konstelacji orbitalnych platform internetowych operatorów telekomunikacyjnych. . i usługi komunikacji mobilnej.

Trzy i pół mili na północ SpaceX przygotował swoją rakietę Falcon Heavy – wykonaną z połączenia trzech dopalaczy pierwszego stopnia Falcon 9 – do lotu na orbitę na dużej wysokości ponad 20 000 mil (około 35 000 kilometrów) nad równikiem z Satelita Viasat 3 Americas Wide Band, również wyprodukowany przez Boeinga.

Meteorolodzy przewidzieli niekorzystną pogodę w piątek wieczorem dla obu startów, ale SpaceX wykorzystał sprzyjający trend w warunkach pogodowych, aby wystrzelić Falcona 9 na Ziemię w ramach misji O3b mPOWER w piątek wieczorem. Start Falcon Heavy był wcześniej zaplanowany na czwartkową noc, ale SpaceX opóźnił lot o 24 godziny z powodu trudnych warunków pogodowych wpływających na kosmiczne wybrzeże Florydy.

Ostatecznie odliczanie Falcona Heavy zostało przerwane na minutę przed startem z powodów, których SpaceX nie wyjaśnił podczas transmisji z startu w piątek wieczorem. Czekanie w ostatniej chwili zniweczyło wszelkie szanse SpaceX na wystrzelenie rakiet jeden po drugim w piątek wieczorem, wydarzenie, które oznaczałoby najkrótszy okres między dwiema misjami SpaceX w historii firmy i najszybszy zwrot między dwoma startami klasy orbitalnej z Przylądek Canaveral od 1966 roku.

Oddzielne zespoły startowe SpaceX obserwowały niemal jednoczesne odliczanie Falcona 9 i Falcona Heavy w piątek wieczorem.

Rakieta Falcon 9 (po lewej) stoi na Pad 40 na Cape Canaveral Space Force Station do startu z dwoma satelitami internetowymi O3b mPOWER. W tle Falcon Heavy stoi na stanowisku 39A do startu misji ViaSat 3 Americas. Źródło: SpaceX

Satelity O3b mPOWER wystrzelone na rakiecie Falcon 9 z platformy 40 będą transmitować szybkie usługi internetowe na całym świecie, zapewniając „światłowodowe” połączenie dla użytkowników między 50 stopniami szerokości geograficznej północnej i południowej, zgodnie z SES, należącym do Luksemburga operator Flota O3b. Samoloty, statki wycieczkowe, firmy energetyczne, instytucje badawcze i odległe społeczności mogą pozostawać w kontakcie za pomocą sieci O3b.

Według Boeinga statek kosmiczny O3b na rakiecie Falcon 9, po połączeniu, waży około 9000 funtów (4100 kilogramów) w konfiguracji startowej. Pierwszy stopień rakiety Falcon 9 wylądował na bezzałogowym statku na Oceanie Atlantyckim około dziewięć minut po starcie misji O3b w piątek.

Górny stopień Falcona 9 trzykrotnie uruchomił swój pojedynczy silnik, aby wprowadzić satelitę O3b mPOWER na eliptyczną orbitę transmisyjną rozciągającą się ponad 4300 mil (prawie 7000 kilometrów) nad Ziemią, pod kątem około 10 stopni do równika. Satelity będą wykorzystywać napęd elektryczny, aby osiągnąć swoje końcowe, kołowe orbity operacyjne nad równikiem na wysokości około 5000 mil (8000 kilometrów).

SES ma już 20 satelitów O3b pierwszej generacji w MEO. Lecieli w kosmos rosyjskimi rakietami Sojuz w ramach kontraktu na usługi startowe z Arianepas.

Nowe satelity O3b mPOWER będą działać na podobnej średniej orbicie okołoziemskiej lub MEO, jak oryginalne satelity O3b. Pierwszy z dwóch satelitów O3b mPOWER wystrzelono na rakiecie Falcon 9 z Przylądka Canaveral w grudniu.

O3b oznacza „3 miliardy więcej” w uznaniu miliardów ludzi, którzy nie mają dostępu do niezawodnej usługi internetowej.

Satelity O3b mPOWER, nr 3 i 4 we flocie, są ułożone w szyk startowy, zanim zostaną zamknięte w owiewce ładunku rakiety Falcon 9 firmy SpaceX. Źródło: SpaceX/SES

Oryginalne satelity O3b, zbudowane przez Thales Alenia Space prawie dziesięć lat temu, miały 10 wiązek użytkownika na statek kosmiczny. Nowe satelity O3b mPOWER, zbudowane na platformie Boeing 702 statku kosmicznego, mają ponad 4000 wiązek, które można dostosować, aby skupić pasmo na obszarach o dużym zapotrzebowaniu.

SES skupił się na opracowaniu satelitów szerokopasmowych dla konstelacji MEO, które umieszczają stacje przekaźnikowe bliżej Ziemi niż na orbicie geostacjonarnej, około 22 000 mil nad planetą. Zmniejsza to opóźnienie lub opóźnienie w sygnałach internetowych w porównaniu z satelitami geostacjonarnymi. Kilka satelitów geostacjonarnych może zapewnić globalny zasięg, ale MEO potrzebuje więcej satelitów, aby dotrzeć do wszystkich części świata.

Ale ta liczba jest wciąż znacznie mniejsza niż setki lub tysiące internetowych firm satelitarnych, takich jak SpaceX i OneWeb, które wystrzeliwują na niską orbitę okołoziemską. Satelity lecące mniej niż 1000 mil nad Ziemią zmniejszają opóźnienia bardziej niż satelity MEO, ale potrzeba więcej statków kosmicznych, aby uzyskać globalny zasięg.

Kolejna para satelitów O3b mPOWER — nr 5 i 6 — ma zostać wystrzelona na rakiecie SpaceX Falcon 9 jeszcze w tym roku. SES zamówił do tej pory 11 satelitów O3b mPOWER od Boeinga, a dodatkowe starty na rakietach SpaceX planowane są na cały 2024 rok.

Falcon Heavy przygotowuje się do szóstego startu komercyjnym lotem do GEO

Po starcie misja Falcon Heavy będzie szóstym startem trzykadłubowej rakiety SpaceX od 2018 roku i drugim z aż pięciu lotów Falcon Heavy, które firma planuje na ten rok. To pierwszy start Falcon Heavy, w którym SpaceX celowo pozbędzie się wszystkich trzech dopalaczy pierwszego stopnia. SpaceX poświęca całe swoje paliwo rakietowe na wyniesienie około 6-tonowego (13 000 funtów) amerykańskiego satelity Visat III i jego współpasażerów na orbitę bliską Ziemi (GEO).

Misja zajmie około czterech i pół godziny, aby osiągnąć docelową orbitę, wymagając trzykrotnego spalenia silnika górnego stopnia. Bezpośrednie wejście na orbitę geosynchroniczną jest jednym z najtrudniejszych profili misji w branży startowej. Ten wyczyn wymaga wydłużonej żywotności baterii na górnym stopniu, a także niestandardowego paska szarej farby termoplastycznej na rakiecie, aby zapewnić, że paliwo naftowe nie zamarznie podczas godzin spędzonych w zimnym środowisku kosmicznym.

Viasat nie powiedział, ile zapłacił SpaceX za start. Urzędnicy Intelsatu powiedzieli w zeszłym roku, że SpaceX pobiera opłatę startową tam, gdzie wydaje się wzmacniacz.

Rdzeń centrum misji ViaSat 3 Americas jest całkowicie nowy, podczas gdy boczne wzmocnienia z poprzednich misji SpaceX zostały ponownie wykorzystane.

ViaSat 3 Americas to pierwszy z trzech satelitów szerokopasmowych nowej generacji dla Viasat, które wysyłają sygnały internetowe do konsumentów, firm i rządów, którym usługi są niedostatecznie obsługiwane. Z siedzibą w Carlsbad w Kalifornii, Viasat ma umowy na zapewnienie Wi-Fi podczas lotu pasażerom Delta Air Lines, American Airlines, United Airlines, Southwest Airlines, JetBlue i innych komercyjnych linii lotniczych.

Satelita ViaSat 3 Americas w fabryce Boeinga w El Segundo w Kalifornii. Źródło: Boeing

Satelita ma wielkość autobusu szkolnego, a jego panele słoneczne zostaną rozmieszczone na orbicie, aby wygenerować ponad 30 kilowatów energii na orbicie, czyli ponad jedną czwartą energii elektrycznej wytwarzanej przez wszystkie panele słoneczne na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej .

Statek kosmiczny ma jeden z największych reflektorów antenowych, jakie kiedykolwiek wysłano w kosmos, i będzie polegał na całkowicie elektrycznym napędzie do precyzyjnych manewrów orbitalnych i konserwacji stacji. Po oddzieleniu się od rakiety Falcon Heavy, statek kosmiczny użyje silników plazmowych, aby podnieść swoją orbitę o około 700 mil (1100 kilometrów) na orbitę geostacjonarną, gdzie jego prędkość jest proporcjonalna do prędkości obrotowej Ziemi.

Umożliwi to sondzie kosmicznej ViaSat 3 Americas przelot nad tym samym położeniem geograficznym wzdłuż równika na 88,9 stopnia długości geograficznej zachodniej, zapewniając zasięg nad Ameryką Północną i Południową oraz przyległymi obszarami morskimi. Viasat i Boeing pracują nad dwoma kolejnymi satelitami, aby zapewnić podobne usługi internetowe w Europie, Afryce Północnej, na Bliskim Wschodzie oraz w regionie Azji i Pacyfiku.

Mniejsze satelity komunikacyjne Astranis i Gravity Space, oba komercyjne start-upy, zostaną wystrzelone na orbitę na rakiecie Falcon Heavy.

Satelita Astranis, nazwany Arcturus i ważący około 660 funtów (300 funtów), zapewni szerokopasmowe usługi internetowe na Alasce. Minisatelita Gravity Space pomoże indonezyjskiej firmie zachować prawa regulacyjne do szczeliny orbitalnej na orbicie geostacjonarnej z Międzynarodowym Związkiem Telekomunikacyjnym, który przydziela stałe pozycje w stosunku do komercyjnych operatorów satelitarnych.

Napisz do autora.

Śledź Stephena Clarka na Twitterze: @ćwierkać.

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

"Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *