SpaceX ma wystrzelić we wtorek rakietę Falcon 9 na przybrzeżną trajektorię na południe od Przylądka Canaveral, aby umieścić 88 małych satelitów na orbicie polarnej. Pierwszy etap rakiety Falcon 9 powróci na kosmiczne wybrzeże Florydy, aby po raz pierwszy od grudnia wylądować na przylądku Canaveral.
Rakieta Falcon 9 ma wystartować z platformy 40 na przylądku Canaveral podczas 58-minutowego okna startowego o 14:56 czasu wschodniego (1856 GMT) we wtorek. SpaceX przełożył start z zeszłego tygodnia na dodatkowe kontrole przed lotem, ale firma nie przedstawiła dalszych wyjaśnień dotyczących opóźnienia.
SpaceX przetestował wcześniej wystrzelony wzmacniacz Falcon 9 w zeszły wtorek w ramach przygotowań do małej misji satelitarnej Transporter 2.
Istnieje 80% szans na akceptowalną pogodę na Przylądku Canaveral we wtorek.
Według SpaceX, misja Transporter 2 wystrzeli na orbitę 88 małych statków kosmicznych dla klientów na całym świecie. Pierwsza dedykowana misja SpaceX z podziałem lotów, Transporter 1, została wystrzelona w styczniu ze 143 małymi satelitami, co jest rekordem dla pojedynczego statku kosmicznego podczas jednego startu.
Misja Transporter 2 nie pobije tego rekordu, ale SpaceX powiedział, że statek kosmiczny klienta oczekujący na start we wtorek ma większą łączną masę niż poprzednia misja współdzielenia lotów.
Ładunki na pokładzie Transportera 2 obejmują małe satelity armii amerykańskiej, a także satelity radarowe i obserwacyjne Ziemi dla Satellite i Ice IE, dwóch komercyjnych firm teledetekcyjnych z siedzibą w Argentynie i Finlandii. Na pokładzie znajduje się również kilka CubeSatów dla operatorów amerykańskich i międzynarodowych.
Piątkowa premiera będzie 20. startem Falcona 9 w tym roku, ale wszystkie 19 misji do tej pory w 2021 r. miały na celu lądowanie dronów na Atlantyku. Ostatnie lądowanie rakiety SpaceX na stacji kosmicznej Cape Canaveral miało miejsce podczas ostatniej misji firmy w 2020 roku, startu dla Narodowego Biura Rozpoznania 19 grudnia.
Wszystkie poza jedną z prób lądowania rakiety SpaceX w tym roku zakończyły się sukcesem.
SpaceX zazwyczaj ląduje dopalacze Falcon 9 na bezzałogowych statkach w misjach, które przewożą ciężkie ładunki w kosmos lub w lotach, które przewożą ładunki na orbitach na dużych wysokościach.
W przypadku startów z lżejszym obciążeniem, booster ma wystarczającą rezerwę paliwa, aby uruchomić się z „back-boost” spalaniem zaraz po fazie separacji. Tak będzie, gdy Transporter 2 wystartuje we wtorek.
Odłączając się od górnego stopnia Falcona 9 po około 2,5 minuty po rozpoczęciu misji, 15-piętrowy dopalacz ponownie odpali trzy silniki, aby pozbyć się prędkości poziomej i ponownie zacząć przyspieszać w kierunku strefy lądowania 1 na przylądku Canaveral. .
Pierwszy etap powróci do Cape Canaveral około ośmiu minut po starcie, podczas gdy drugi etap Falcon 9 będzie manewrował „psem”, aby zmienić kurs z południowo-wschodniego kursu głównego na kurs południowy, mniej więcej równolegle do wschodniego wybrzeża Florydy.
Drugi etap wzniesie się nad Cieśniną Florydzką i Kubą, zanim osiągnie orbitę około 88 ładunków.
Będzie to trzeci raz, kiedy SpaceX wystartuje z Przylądka Canaveral, aby skorzystać z antarktycznej ścieżki startowej od sierpnia zeszłego roku. Przed sierpniem trasa startu polarnego z Przylądka Canaveral nie była używana od 1969 roku.
SpaceX powiedział, że etap powrotu rakiety może wygenerować jeden lub więcej grzmotów dźwiękowych, które można usłyszeć w środkowej Florydzie, w zależności od warunków pogodowych.
Lądowanie boostera będzie świadkiem 20. lądowania pierwszego stopnia Falcon 9 na stacji kosmicznej Cape Canaveral oraz 89. odzyskania boostera Falcon 9. Na flocie statków dronów SpaceX odbyło się 66 udanych lądowań rakietowych oraz trzy lądowania rakietowe w bazie sił kosmicznych Vandenberg w Kalifornii.
„Ponadto Falcon 9 będzie latał wzdłuż wschodniego wybrzeża Florydy nad oceanem i może być widoczny z lądu” – powiedział SpaceX w oświadczeniu.
Górny stopień Falcon 9 wyniesie statek kosmiczny 88 na orbitę synchroniczną ze słońcem na wysokości około 310 mil (500 km), torując drogę do starannie zaprojektowanej sekwencji rozmieszczania ładunku.
SpaceX ogłosiło usługę wystrzelenia małych satelitów w 2019 roku. Po Transporterze 1 w styczniu i Transporterze 2 w tym tygodniu, wystrzelenie SpaceX, Transporter 3, jest wstępnie zaplanowane na grudzień z Vandenberg, położonego na środkowym wybrzeżu Kalifornii.
Na swojej stronie internetowej SpaceX twierdzi, że pobiera od klientów co najmniej 1 milion dolarów za wystrzelenie 200-kilogramowego ładunku podczas wspólnego lotu na orbitę synchroniczną ze słońcem. Dzięki obniżeniu kosztów dzięki ponownemu wykorzystaniu sprzętu rakietowego Falcon 9, ceny SpaceX są znacznie niższe niż jakikolwiek inny dostawca wystrzeliwania, pobierający opłaty za ładunek o podobnej masie.
„Te starty są bardzo opłacalne i najtańsze do tej pory” – powiedziała Jane Medvedeva, wiceprezes ds. usług startowych w berlińskim Exolaunch w wywiadzie na początku tego roku.
Firmy takie jak Exolaunch zarezerwowały nisze na swoich stosach ładunków Transporter 1 i Transporter 2, a następnie podzieliły tę pojemność między swoich wielu małych klientów satelitarnych. Spaceflight z siedzibą w Seattle i włoska firma D-Orbit również zarezerwowały pojemność podczas premiery Transportera 2, a następnie podzieliły swoje miejsca między swoich klientów.
Loty kosmiczne i D-Orbit mają własne mocowania satelitów zamontowane na stosie ładunku Transportera 2. Ich pojazdy oddzielą się od rakiety Falcon 9, aby uwolnić pasażerów w późniejszym czasie.
Wyślij e-mail do autora.
Obserwuj Stephena Clarka na Twitterze: Umieść tweeta.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”