Czy zrównoważone przedsiębiorstwa mogą przynosić zyski? Odpowiedź na to pytanie, którego ze szczególnym zainteresowaniem szukają dziś menedżerowie wielu firm w naszym kraju, zawsze była dla niego jasna. Juan Alvarez(San Cugat del Valles, Barcelona, 1991), czuły prezes, międzynarodowa marka zrównoważonych, rzemieślniczych mebli i artykułów wyposażenia wnętrz. „Od początku zdecydowaliśmy, że Naszym celem jest położenie kresu „szybkim meblom”Zrób to, robiąc meble, które mają najmniejszy wpływ na środowisko i stosując wyłącznie zrównoważone procesy” – mówi. Dane potwierdzają ten zakład, który opłacił się w postaci rentowności: Sprzedaż wzrosła z 300 000 euro w 2018 roku do ponad 4 milionów w 2021 roku, a przychody wzrosły o 70% w pierwszych sześciu miesiącach tego roku.
Próbkę jej sukcesu od wczoraj można zobaczyć na Sklep otwarty przez UNIQLO na Gran Vía w Madrycie, Gdzie Hanun wyświetla reprezentatywną część swojego katalogu, dzięki porozumieniu zawartemu z japońskim międzynarodowym koncernem.
Firma czuła, zrównoważona i rentowna. Jak udało ci się połączyć obie koncepcje?
W Affectionate zawsze mieliśmy jasność, że naszą filozofią, naszym celem, jest położenie kresu „Furniture Fast”, poprzez produkcję mebli, które mają najmniejszy wpływ na środowisko, zarówno podczas produkcji, jak i na końcu jego poziom użyteczności oraz stosowanie wyłącznie zrównoważonych produktów i procesów. Wraz z tą ideą, która jest propozycją wartości, która odróżnia nas od reszty naszych konkurentów, mieliśmy również jasność, że jesteśmy firmą i chcemy generować dochody, zarabiać pieniądze i generować zyski, aby konkretnie się rozwijać i umacniać tę strategię.
Podaj mi przykład, jak załatwić sprawy ze zrównoważonego punktu widzenia z uczuciem.
Nasz produkt jest wykonywany na zamówienie z materiałów certyfikowanych jako zrównoważone, poddane recyklingowi i wolne od substancji toksycznych i zanieczyszczających. Jest produkowany przez naszą sieć rzemieślników zgodnie z tradycyjną produkcją i bez użycia maszyn przemysłowych. W wyniku powyższego mamy stany magazynowe, które nie sięgają 10% sprzedaży. Wszystko to wpływa na nasz ogólny łańcuch dostaw, z czasem dostawy krótszym niż dziesięć dni i redukującym nasz ślad węglowy. Dotyczy to również dostaw na ostatniej mili, ponieważ w niektórych miastach oferujemy naszym klientom wybór dostawy pojazdami elektrycznymi. Ten sposób organizowania się przekłada się na pozytywne dane ekonomiczne, które towarzyszą czule od 2018 roku i zachęcają do dalszego podążania w tym kierunku.
Co to za dane?
Przeszliśmy ze sprzedaży netto wynoszącej nieco ponad 300 000 euro, gdy zaczynaliśmy w 2018 roku, do ponad 4 milionów w 2021 roku. To tak jak powiedziałem wcześniej, podróż, którą odbyliśmy równolegle z filozofią zrównoważonego rozwoju, która tak dobrze nas definiuje i która jest wspieranie sprzedaży produktów zrównoważonego pochodzenia, które są wytwarzane ręcznie od lokalnych rzemieślników, z którymi zawarliśmy umowy sprawiedliwego handlu. Jesteśmy B Corp, certyfikowanym w zakresie budowania bardziej zrównoważonej i integracyjnej gospodarki dla wszystkich ludzi i planety. Posiadamy również certyfikaty głównych plomb, takich jak PEFC, FSC czy PETA.
A jeszcze w 2022 roku?
Przychody wzrosły o 70% w pierwszej połowie 2022 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, osiągając 2,9 mln euro.
Gdzie rosną bardziej, na rynku krajowym czy na rynku międzynarodowym?
Wzrost ten napędzany jest głównie przez rynek międzynarodowy. W rzeczywistości w lipcu ubiegłego roku po raz pierwszy udało nam się przekroczyć 50% sprzedaży międzynarodowej. Było to możliwe dzięki Francji, Niemcom i Włochom, trzem krajom, które już teraz generują 35% naszych dochodów.
Jak zamierzasz dalej pogłębiać tę internacjonalizację?
Chcemy zwiększyć udział naszej międzynarodowej produkcji w UE do 2022 roku, preferując Polskę i Węgry.
Jakie inne aspekty możesz podkreślić w swojej strategii rozwoju?
Na 2022 mamy jeszcze dwa cele. Pierwszym z nich jest dalsze zwiększanie podaży, aż do osiągnięcia prawie 2000 unikalnych referencji pod koniec roku oraz rozszerzenie segmentów materiałów eksploatacyjnych i tekstyliów. Po drugie, aby wprowadzać innowacje i opracowywać nowe produkty i materiały, które są bardziej przyjazne dla środowiska, z silnym zaangażowaniem w materiały pochodzące z recyklingu i odzysku.
Jakie są Twoje główne kanały sprzedaży?
Posiadamy trzy kanały sprzedaży. B2C był pierwszym, który otworzyliśmy w 2020 roku i pochłonął 100% sprzedaży za pośrednictwem naszej internetowej platformy e-commerce. Obecnie w tym dziale mamy 70 000 klientów. Później, w 2021 r., rozpoczęliśmy również sprzedaż naszych artykułów poprzez sprzedaż bezpośrednią profesjonalistom, takim jak projektanci wnętrz, architekci czy projektanci wnętrz oraz klientom biznesowym, takim jak hotele, restauracje i sklepy, co stanowiło już 6% sprzedaży w tym roku . Wzmocnimy ten sektor B2B, wchodząc w handel detaliczny i zrobiliśmy to razem z UNIQLO i jej nowym sklepem na Gran Vía w Madrycie. Meble Hanoon doskonale odzwierciedlają filozofię LifeWear japońskiej sieci dzięki prostym i praktycznym meblom, wykonanym zgodnie z modelem, który jest szanowany i zrównoważony dla środowiska i społeczeństwa. Trzecim i ostatnim jest wprowadzenie naszych produktów poprzez obecność na rynkach dedykowanych do sprzedaży różnych marek. Są to La Redoute, z którym podpisano już umowę o współpracy, czy Amazon, z którym przejmie 2% sprzedaży w 2021 r., oraz inne, takie jak Cdiscount, Manomano, Maisons du monde czy Allegro.
Czy czuły wzrost nastąpi dzięki innym rodzajom operacji, takim jak kupowanie innych firm?
Jest to opcja, której nie wykluczylibyśmy, zwłaszcza po dołączeniu w czerwcu ubiegłego roku jako spółka notowana na BME Growth. Ale zawsze w celu zdobycia nowych rynków, pozyskania innowacyjnych produktów, przyciągnięcia talentów lub wejścia w nowe kanały.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”