Diario de Cuyo – Trzy dni filmów (których nie widać w kinach ani na platformach)

Od dawna mówi się, że mekka kina, Hollywood, była i pozostaje obszarem zdominowanym przez żydowskich filmowców, producentów, reżyserów, aktorów, aktorki i scenarzystów. Setki i tysiące nazwisk potwierdzają to założenie. Ale granice się rozszerzają. Być może z mniejszą machiną propagandy, ale nie mniejszym talentem i mniejszą potrzebą tworzenia sztuki z tymi wartościami, które są przekazywane z pokolenia na pokolenie. W rzeczywistości, tutaj, w Argentynie, są artyści, którzy wnieśli do kina dzieła, które noszą wyraźne piętno ze swoimi korzeniami, tradycjami, przekonaniami, a nawet śladami okropności Holokaustu czy ataków terrorystycznych, których tu doświadczono. Inni, nie będąc Żydami, podjęli tematy czysto żydowskie – i nie z tego powodu, o wiele mniej uniwersalne – aby zamienić je w scenariusze filmowe. Właśnie po to, by pokazać te produkcje (a także innych gości specjalnych z innych części planety), Festiwal Zachodnich Filmów Żydowskich specjalnie schodzi. To inicjatywa Sociedad Israelita de San Juan, w ramach Art Space, którą od kilku lat promują w swojej siedzibie, jak mówi szef jednostki, Leonardo Siri.

Przywódca społeczności żydowskiej dodał: „Rozmawialiśmy z producentami filmowymi i reżyserami i uznali za interesujące przybycie tutaj ze swoją pracą, aby włączyć ich do dyskusji w całym San Juan”.

Przez cztery dni, od 27 do 30 marca, będzie można obejrzeć – być może innymi oczami – filmy, które nie zawsze są hitami kinowymi – i które niełatwo znaleźć w kinach sieci handlowych lub na platformach – ale które są pełne przesłania, które wymusza rewizję historii, współistnienie i szacunek dla innych. Ciekawa propozycja nie tylko dla kinomanów, ale również dla ciekawskich.

Wernisaż odbędzie się w poniedziałek 27 marca o godzinie 17:30, a po słowach powitania organizatorów od razu rozpocznie się prezentacja pierwszych produktów. Planuje się, że po projekcji każdego filmu – przez wszystkie dni imprezy – będzie miejsce na wymianę zdań i dyskusję z reżyserami, takimi jak Polly Martínez Kaplun i Ivan Chergovski, którzy przyjadą na prowincję, aby o nich porozmawiać. swoje dzieła filmowe i odpowiedzieć na wszystkie pytania obecnych.

28 marca o godzinie 17:30 Czergowski zaprezentuje „Historię Żydów i kino”, a w środę o godzinie 18:00 odbędzie się wykład o edukacji i pamięci, którym podzieli się prezes stowarzyszenia. DAIA, Jorge Nobolowitz, Ambasador RP w Argentynie Aleksandra Maria Piątkowska i Wojewoda Roberto Gattoni, we wtorek o godz. 20:15 oraz w środę o godz. Dyrektor wykonawczy Muzeum Holokaustu w Argentynie, będącego również częścią Instytutu Historii Wizualnej i Edukacji USC Shoah Foundation, jako doradca regionalny w Argentynie, Chile, Urugwaju i Peru, kierowany i założony przez reżysera Stevena Spielberga Leaving a Testimony Film o tym, co się stało przed, w trakcie i po II wojnie światowej.

Udział jest otwarty dla publiczności za darmo. Wszystkie działania będą odbywać się w Auli Aymara Acosta, przylegającej do Zgromadzenia Ustawodawczego, zlokalizowanej przy ulicy La Breda.

pozdrowienia

Jednym z filmów festiwalu jest film opowiadający o życiu Janusza Korczaka, pediatry, ale przede wszystkim nowatorskiego pedagoga, który poprzez swoje publikacje z zakresu teorii i praktyki wychowawczej pozostawił wiele śladów i był pionierem w walce o prawa i równość; 80 lat po jego śmierci tablica zostanie umieszczona w dziele artysty Mario Péreza z San Juan, który pamięta jego postać. Odbędzie się on 30 marca o godzinie 10:00.

Duży ekran jest włączony

27 marca

18:00 / „Dom Wannsee” (70 minut).

Reżyseria i scenariusz: Polly Martinez Caplon

Opis: Zachęcona decyzją syna, by uczcić Bar Micwę, filmowiec Polly Martinez-Kaplon – nigdy nie praktykująca Żydówka – postanawia dowiedzieć się o historii swoich przodków, niemieckich Żydów, którzy musieli udać się na wygnanie, aby uciec przed nazizmem. Te poszukiwania doprowadziły ją do podróży po Europie, do domu należącego do jej pradziadka, filozofa i psychologa Otto Lippmanna, na obrzeżach Berlina. Poprzez podróż, zdjęcia, dokumenty i wywiady z bliskimi reżyserka rekonstruuje przeszłość swojej rodziny i proponuje refleksję nad dyskryminacją, tożsamością i pamięcią.

Fakt: Ten argentyński dokument miał swoją premierę w 2019 roku i zdobył już nagrodę publiczności dla najlepszego filmu dokumentalnego na Festiwalu Filmów Żydowskich w Miami. To drugie dla Martineza Kapluna.

28 marca

16:15 / „Lea i Mira zostawiają ślad” (52 minuty)

Reżyseria i produkcja: Polly Martinez Kaplun, scenarzysta także z Norą Eleną Akrich Ernesto Felder (SAE)

Opis: Mira Kniazzew de Stopek – wytatuowana A 15538 – i Lia Zajac de Novera -33502 – są ocalałymi z Auschwitz-Birkenau, największego obozu koncentracyjnego i obozu zagłady reżimu nazistowskich Niemiec po inwazji na Polskę na początku II wojny światowej. Po szczęśliwym dzieciństwie i amputowanej młodości oboje wyjeżdżają do Argentyny, gdzie rozwijają swoje życie nie zapominając. Związane ujmującą przyjaźnią, te dwie kobiety mają determinację, siłę i wolę, by pamiętać i przekazać jedno z najbardziej brutalnych wydarzeń XX wieku. Jakie zasoby wykształcili, aby stawić czoła życiu, jaki jest ich pogląd na starość? Czy czas leczy rany, czy można wybaczyć, czy życie po piekle może mieć sens? Są już u schyłku swojego życia i poprzez ten dokument dają nam poruszający przykład odporności.

Fakt: Premiera odbyła się w 2016 roku. Zdobył nagrody za najlepszą reżyserię (Polly Martinez Caplón), najlepszą muzykę (César Lerner) i najlepszego montażystę (Ernesto Felder) podczas Hollywood International Independent Documentary Awards. Oficjalny konkurs Selekcja festiwali: Gasparilla International Film Festival, Marbella International Film Festival, San Luis Obispo International Film Festival, Houston Latino Film Festival

19:15 / Oczy Holocaustu (56 minut)

Opis: Ten węgierski film dokumentalny z 2000 roku został wyprodukowany przez Stevena Spielberga i Fundację Historii Wizualnej Ocalonych z Shoah, z reżyserem Janosem Szaszem, synem ocalałego z Holokaustu. Zbiera wywiady z ocalałymi z nazistowskich obozów koncentracyjnych na Węgrzech. Świadectwa ilustrowane są kronikami filmowymi z tamtego okresu oraz zdjęciami archiwalnymi.

29 marca

19 godz. / Korczak (115 min)

Reżyseria: Andrzej Wajda

Opis: Polski film biograficzny o pisarzu, pedagogu i lekarzu Januszu Korczaku, który zasłynął jako dyrektor sierocińca dla dzieci żydowskich w Polsce we wczesnych latach nazizmu. Ale w 1942 roku został zmuszony do wywiezienia dwustu żydowskich sierot do getta warszawskiego, skąd wkrótce trafiły do ​​Treblinki. Inspirowane prawdziwymi wydarzeniami.

30 marca

17 godzin / La Jerozolima, Argentyna (59 minut

Scenariusz i reżyseria: Milena Serber, Ivan Tcherjovski.

Opis: W Moisés Ville, małym wiejskim miasteczku w Santa Fe, ostatni potomkowie legendarnego żydowskiego gaucho stoczyli walkę z zapomnieniem: pielęgnują relikwie pionierów w imponującym muzeum, oprowadzają turystów po pustych synagogach, wspominając żydowskie smaki poprzez kupując leicaj (typowe ciasto miodowe) w piekarni. Tymczasem wszyscy z niecierpliwością czekają na nadejście Festiwalu Integracji Kulturowej, wydarzenia, które naznaczy ten egzotyczny zakątek świata.

Fakt: Zdobył nagrodę Emerging Filmmaker Award na World Migration Film Festival oraz nagrodę dla najlepszego filmu dokumentalnego na Latin Awards w Marbelli. Była to oficjalna selekcja Festiwalu Kina Żydowskiego ARFECINE i Punta del Este.

18:30 / Niektórzy, którzy przeżyli (55 minut)

Adres: Louis Buenzo.

Opis: Film łączy osobiste historie ocalałych z Holokaustu mieszkających w Argentynie i Urugwaju z filmami dokumentalnymi o Holokauście. W swoich zeznaniach mówią o klimacie narastającego antysemityzmu w Europie w latach poprzedzających II wojnę światową, a także o cierpieniach, jakich doświadczyli podczas niej i po jej zakończeniu. Reżyser łączy te świadectwa z najmroczniejszymi epizodami najnowszej historii Argentyny, uzyskując niepowtarzalny efekt.


You May Also Like

About the Author: Vania Walton

"Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *