Europa boryka się z niedoborem 400 000 kierowców ciężarówek

Europa boryka się z niedoborem 400 000 kierowców ciężarówek, a firmy transportowe mają trudności z zatrudnieniem ze względu na niskie płace i trudne warunki pracy.

Niedobór był odczuwalny przed pandemią, ale został pogłębiony przez ożywienie gospodarcze po pandemii, szczególnie w Wielkiej Brytanii, gdzie w połączeniu ze skutkami Brexitu wywołał kryzys.

Dotyczy to jednak wszystkich krajów: w Polsce brakuje ponad 120 000 kierowców ciężarówek, w Niemczech około 60 000, a w Hiszpanii 15 000, wynika z badania przeprowadzonego przez brytyjską firmę konsultingową Transport Intelligence (TI).

„Przyczyn jest wiele” – powiedziała AFP Violeta Kikarowska, która przygotowała badanie dla Transparency International.

„Liczba kierowców się starzeje, młodych ludzi nie pociąga branża, warunki pracy nie są dobre, a płace niskie” – wyjaśnił.

W niektórych krajach zakończenie obowiązkowej służby wojskowej pozbawiło firmy z sektora przeszkolonych kierowców.

W dużej hali logistycznej Solutrans, która została otwarta we wtorek pod Lyonem, różne instytuty szkoleniowe próbują zachęcić kandydatów do prowadzenia dużej ciężarówki w symulatorze.

„To zawód o ogromnej odpowiedzialności” – powiedział Regis Garcia z Afterral Training Center, które w ostatnich latach bardzo się rozwinęło.

„Niekoniecznie jest to prostsze, ale jest mniej mechaniczne i fizyczne, a przy większej pomocy elektronicznej” – dodał – „a kierowcy pokonują krótsze odległości niż wcześniej”.

Innowacje technologiczne mogą również zmienić sytuację: Dyn’Acces odniósł sukces w Solutrans dzięki teleskopowej platformie, która pozwala kierowcy na wózku inwalidzkim usiąść za kierownicą dużej ciężarówki.

We Francji firmom brakuje 40 000-50 000 kierowców, dwukrotnie więcej niż w 2017 r., za pośrednictwem Krajowego Związku Transportu Drogowego, który podwoił swoje wysiłki w zakresie komunikacji.

W regionie Rodan-Alpy kierowcy należą do pięciu najbardziej poszukiwanych zawodów. Francuska agencja Paul Employe poszukuje w regionie 6000 kierowców długodystansowych i 3000 kierowców krótkodystansowych.

„Mówimy firmom, że powinny myśleć o swojej marce, dobrym samopoczuciu w pracy, że wymagane są nagrody i mentoring. Wiedza o tym, jak zatrudniać, oznacza również wiedzę, jak zadbać o swoją wypłatę „, Marina Verbier-Gruebel, Paul, powiedział Pracownik.

Badaniami objęto młodzież, pracowników najemnych w okresie rekonwersji oraz bezrobotnych. Kobiety, które stanowią niewielką część kierowców, są również „wielkim popytem”.

Koszty szkolenia wahają się od 5400 do 8400 USD, czasami opłacane przez pracodawcę lub pomoc publiczną. Szkolenie zawodowe bardzo się rozwinęło, a licencję na duże ciężarówki można uzyskać już od 21 roku życia.

Niektórzy młodzi ludzie są przyciągani i szukają licencji. „Nie masz swojego szefa po swojej stronie, a ja wolę być na zewnątrz niż w centrum miasta” – powiedział Pierre Nguembo, 29 lat, były pracownik dostawczy z Tuluzy.

Przyszły kierowca ma dodatkowe godziny na poprawę swoich dochodów.

Część rozwiązania jest obecnie rozstrzygana między przewoźnikami a związkami zawodowymi.

W negocjacjach przedstawiciele pracowników domagają się środków mających na celu poprawę zdrowia i samopoczucia kierowców ciężarówek oraz ponownej oceny 10% wynagrodzeń, począwszy od płacy minimalnej.

Według CFTC organizacje pracodawców opowiedziały się za podwyżką z 3,5% do 4,5%. Związki CGT i CGT-FO wycofały się ze stołu negocjacyjnego i mogą planować mobilizację przed świętami Bożego Narodzenia.

CFTC Thierry Doyen ostrzegł: „Piramida wieków jest bardzo, bardzo silna w transporcie (…) napotkamy trudności, jak widać w przypadku Brexitu”.

Domagamy się równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Nikt nie chce pracować w każdy weekend, każdą noc, każde wakacje. „Chcemy rotować, aby ludzie mieli jakość życia w pracy” – powiedział Doyen AFP.

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

„Amatorski praktykujący muzykę. Wieloletni przedsiębiorca. Odkrywca. Miłośnik podróży. Nieskrępowany badacz telewizji”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *