Zmniejszona dostępność moreli w Europie zwiększyła popyt na grecki produkt, mówi Matola Katsika, kierownik ds. eksportu i sprzedaży w greckiej firmie eksportującej owoce AC Kissavos. „W tym roku nasz sezon rozpoczął się bardzo popytowo, ponieważ brakowało moreli z innych krajów europejskich. Jednak sezon stopniowo się stabilizował w czasie. Ograniczyliśmy produkcję wszystkich odmian moreli, podczas gdy popyt rynkowy rósł. Główne Rynki AC Kissavos to rynki europejskie, takie jak Niemcy, Polska i Austria, a także Bliski Wschód.Szacujemy, że do 2023 roku nasza produkcja osiągnie 120 ton, czyli mniej niż w zeszłym roku, kiedy zebraliśmy 170 ton moreli.
Grecja musi dostosować się do zmian klimatu, co nie zawsze jest łatwe, wyjaśnia Katsika. „Największą trudnością jest dla nas radzenie sobie ze zmianami klimatycznymi, ogólnie z pogodą i wysokimi kosztami upraw. Niestety nie możemy podpisać umowy z czasem, bo zmiany klimatyczne są faktem. Zwłaszcza deszcz i grad powodują poważne problemy jakościowe. problemy z morelami. Na przykład sąsiednie pola z tymi samymi odmianami i takimi samymi plonami stanowią znaczące wyjątki. Zmiana klimatu i brak niskich temperatur zimą spowodowały problemy z kwitnieniem. To, logicznie rzecz biorąc, pokazuje nam, że zmiany klimatu mają maksymalny wpływ na plonie”.
Rosnące koszty są dużym wyzwaniem dla greckich producentów, ale nie ma realnego sposobu na zmianę kosztów. Katsika mówi, że rolnicy i eksporterzy będą musieli zaakceptować sytuację i zrobić wszystko, co w ich mocy. „Pokonaliśmy to z wielkim wysiłkiem ze strony producentów, ponieważ koszty rolnictwa w Grecji są zaporowe. Kryzys energetyczny znacznie podnosi koszty paliwa, prac rolniczych, pompowania wody do nawadniania, nawozów itp.” Nie możemy ciąć wszystkich tych wydatków. Aby uzyskać najlepsze wyniki, zawsze postępujemy zgodnie z radami agronomów. I oczywiście wszystkie polityki rządu muszą wspierać gospodarkę rolną.
„Nie ma łatwego sposobu na zaoszczędzenie pieniędzy, myślę, że trzeba inwestować w nowe technologie i automatyzację. Wykorzystując technologię do tego typu działań rolnicy oszczędzają czas, a jak wiemy czas to pieniądz. Mimo trudności mamy nadzieję zadowolić naszych klientów produktami wartościowymi pod względem Jakości, smaku, niezawodności i ceny w tym sezonie” – podsumowuje Katsika.
po więcej informacji:
Matola Katsica
AC Kissavos
Telefon: (+30) 24940 22261
E-mail: [email protected]
https://kissavosgroup.gr
Data publikacji:
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”