„Tak, na koncie jest wystarczająco dużo pieniędzy (…) jest ponad milion dolarów.”
To zdanie od razu ujawnia zakres tego, co już uważane jest za najgorsze fałszerstwo Za pośrednictwem wiadomości WhatsApp w Chile, będącej częścią intensywnej rozmowy oszusta ze swoim odpowiednikiem, dyrektorem wyższego szczebla spółki zależnej w usługi górnicze w chile de dmc, Jeden z czołowych światowych dostawców usług górniczych. Spółka jest również częścią polskiej grupy KGHM, która eksploatuje w kraju kopalnię miedzi Sierra Gorda.
Ta „Historia wujka” rozpoczęła się o godzinie 12:53 8 grudnia 2020 r., Kiedy dzisiaj Były kierownik projektu DMC w Chile Otrzymałem powiadomienie WhatsApp na telefon firmy. „Jesteś dostępny?” Mówił wiadomość z numeru, którego nie było w jego kontaktach.
Kiedy zobaczył zdjęcie profilowe, był zaskoczony: osoba, która je napisała, była Jezioro Michel, CEO i prezes DMC Mining Services Worldwide z siedzibą w Kanadzie. „Tak, Michel, jestem”, odpowiedział dyrektor generalny w Chile, myśląc, że osoba, do której przesłał wiadomość, jest jego szefem.
Rozmowa była kontynuowana z kilkoma wiadomościami między nimi, w tym „Jak się masz?” , „bardzo dobry”. Wszystko po angielsku. Nawet rzekomy prezydent przerwał dialog: powiedział, że skończył się kontakt z jego prawnikiem. Oszustwo działało na jego korzyść. A przynajmniej tak myślałem.
Po kilku minutach wznowił rozmowę i poprosił kierownika w Chile o przesłanie mu osobistego e-maila „informacji poufnych”. Pułapka trwała dalej.
Domniemany e-mail Michała Jeziora (wysyłany z konta Yahoo do, zgodnie z historią oszusta, zachowuje poufność) powiedział, że musi zostać przeniesiony Aby sfinansować zakup firmy za granicą. Wszystko powinno być objęte absolutną tajemnicą, jeśli nie, interes upadnie. To była część historii.
„Mogę na ciebie liczyć?” Rozmowę przejmuje szef. Uczestnik odpowiedział: „Oczywiście Michel, masz moją lojalność i wszystkie informacje będą u mnie bezpieczne”. Historię można następnie zrekonstruować DF MAS miał dostęp do dochodzenia wewnętrznego Firma wdrożyła go i złożyła skargę karną 8 września, która ogłosiła jego akceptację 14 tego miesiąca.
„Nie mamy Yahoo…”
Według najnowszego raportu statystycznego PDI Cybercrime Task Force, liczba skarg otrzymanych online na temat oszustw i innych oszustw znacznie wzrosła podczas pandemii: 29% porównując rok 2019 z 2020, i 89%, jeśli pierwsze pięć miesięcy 2021 r. uważa się za ten sam okres, co rok poprzedni.
W Metropolitan Cybercrime Investigation Brigade przypisują to temu, że po wejściu Covid-19 na światową scenę wiele czynności, które wykonywano osobiście: spotkania, zakupy, procedury publiczne są częścią codziennego życia . Zwiększa to ryzyko stania się ofiarą przestępstw związanych z technologią.
Główną metodą ataku jest użycie technik Inżynieria społeczna.
INTERPOL zauważa, że oszustwa socjotechniczne obejmują wszystkie metody wykorzystywane przez przestępców do wykorzystywania zaufania danej osoby w celu uzyskania bezpośrednich pieniędzy lub poufnych informacji, które umożliwiłyby im popełnienie kolejnego przestępstwa.
Według agencji, w oszustwach telekomunikacyjnych telefony często pochodzą z call center poza granicami kraju, a zyski są zazwyczaj transferowane za granicę.
W 2017 roku Międzynarodowa Policja zarejestrowała 33 centra telefoniczne w Azji i aresztowała 1013 osób, z których większość była podejrzana o koordynowanie lub wykonywanie telefonów do ofiar w innych krajach świata w celu oszukania ich i zapłacenia. Typowe sposoby działania to udawanie krewnych w trudnej sytuacji potrzebujących pieniędzy lub udawanie urzędników państwowych proszących o zapłatę za usługi. Skonfiskowano aktywa o łącznej wartości 3,47 miliona dolarów.
W przypadku DMC oszustwo wyniosło 1 481 597 USD za pośrednictwem trzech przelewów. Pierwsza kosztowała około 700 000 dolarów, ponieważ oszust powiedział menedżerowi, że potrzebuje zaliczki na zabezpieczenie rzekomego zakupu firmy. Wielokrotnie upierał się, że wszystko powinno być pod absolutną rezerwą.
Przejazd do Hongkongu
„Czy na koncie DMC (Chile) jest wystarczająca ilość środków?”Zapytał na WhatsApp, a jego odpowiednik powiedział mu, że poinformuje go następnego dnia. Odpowiedź brzmiała: „Chcę wiedzieć teraz”.
W związku z tym prezes spółki poprosił go o odczekanie około 15 minut na weryfikację informacji z CFO KGHM, która świadczy usługi jako back office. „Na koncie jest milion dolarów” – brzmiała wiadomość, którą otrzymał Fałszywy Michel, który w dalszej części historii podał nazwę kancelarii prawnej, która doradzała w sprawie rzekomego przejęcia firmy: White Caselaw, firma, która specjalizuje się w kupowaniu przedsiębiorstw i działa jako pośrednicy.
Komunikacja między fałszywym Michelem Gizoro a chilijskim kierownictwem trwała w następnych dniach. 9 grudnia dyrektor finansowy KGHM spotkał się z byłym kierownikiem projektu DMC w ostatnich biurach firmy, w Isidorze Goyenechea. Ten ostatni zwrócił uwagę: „Musimy przelać pewną kwotę jako zaliczkę, aby zagwarantować kontrakt”. Prezes poprosił o wgląd do dokumentu. Odpowiedź była „ściśle tajna”.
Niezadowolony z tego, nalegał, aby zobaczyć dokumenty. Nie. Aż w końcu dyrektor generalny pokazał ekran swojego telefonu komórkowego, na którym odczytano rzekomą umowę. Urzędnik KGHM potwierdził wówczas, że pod tekst podpisało się Jezioro, co według wewnętrznego raportu firmy uwiarygodniało całą sprawę.
Stwierdza, że były dyrektor generalny DMC wykazał się zbyt dużym bezpieczeństwem i entuzjazmem w obliczu rzekomego biznesu prowadzonego przez jego szefa. „Zamierzałem rozwijać firmę w Chile”, Miały stać się częścią jego słów, zawsze nalegając, aby wszystko było poufne.
Zbliża się data pierwszego przelewu. przyszłość? Spółka Hongkong Zifeng Group Limited, z siedzibą w Hongkongu.
Po serii potwierdzeń, w których uczestniczył główny księgowy i skarbnik KGHM Chile, przelew zrealizował szef Scotiabanku. Nie było odwrotności. To był dopiero początek.
„Drugi transfer musi zostać dokonany do tej samej poprzedniej firmy, na tych samych warunkach umowy i poufności” – tak powiedział dyrektor generalny DMC Chile do dyrektora KGHM na spotkaniu 14 grudnia rano.
Ten ostatni powiedziałby: „Skończą nam się pieniądze na spłatę zobowiązań wobec dostawców i wynagrodzenia”, na co jego odpowiednik odpowiedziałby: „Nie martw się, ponieważ pieniądze przelane po ogłoszeniu umowy będą zostać zwrócone do DMC Chile.”
Odejście tajemniczego reżysera
W związku z tym nowy przelew został dokonany przez 269 485 USD (a) Zefeng Group Limited. a trzecia dla tej samej firmy za kolejne 517 095 USD.
Do 22 grudnia przyszedł. We wtorek o 10:00 były dyrektor DMC Chile napisał przez WhatsApp na prawdziwy numer swojego szefa w Kanadzie, prosząc go o sprawdzenie osobistej poczty Yahoo. Odpowiedź Michela Gisero była stanowcza: nie ma e-maila od Yahoo! Oszustwo zaczęło być ujawniane.
„Co się dzieje?”, powiedział w rozmowie telefonicznej, którą dyrektor generalny firmy przeprowadził ze swoim menedżerem w Chile. ’, on odpowiedział. „Nie mam pojęcia, wszystko jest nie tak”– powiedział Jezioro.
Kilka minut później dyrektor finansowy KGHM Global zadzwonił do dyrektora finansowego spółki zależnej w Chile. – Wygląda na to, że Rob oszukiwał – powiedział jej. W pierwszej kolejności CEO nic nie zrozumiał, ale po kilku minutach powiedział, że to oszustwo musi mieć związek z trzema już dokonanymi transferami.
Równolegle przyszedł e-mail od Dyrektora Generalnego KGHM Chile, Krzysztof Napierała, Co wskazywało: „Firma padła ofiarą oszustwa”.
Kierownictwo, które dokonało przelewów, natychmiast skontaktowało się ze Scotiabankiem, aby spróbować odzyskać już przelane środki. To było niemożliwe.
DMC Mining Services Chile SpA złożyło skargę Za powtarzające się przestępstwa oszustwa przeciwko wszystkim odpowiedzialnym. „Według jego relacji był to dobrze znany schemat oszustwa WhatsApp, na który Rob w niewytłumaczalny sposób dał się nabrać” – mówi pozew.
Według osób zaznajomionych z tym procesem były dyrektor generalny firmy – który studiował na Uniwersytecie w Melbourne i pracował dla różnych firm w Chile przed dołączeniem do DMC w kwietniu 2019 r. – opuścił firmę kilka dni po ujawnieniu i popełnieniu oszustwa. Nie ma zastosowania przyczynowego. Pojawia się na jego witrynie LinkedIn pod nagłówkiem „Tymczasowa emerytura”.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”