Jest największym pracodawcą w całym przemyśle spożywczym z ponad 119 000 bezpośrednich miejsc pracy, głównie na obszarach wiejskich
Przemysł mięsny nadal jest liderem w całym hiszpańskim przemyśle spożywczym i napojów, ze sprzedażą na poziomie 31.727 milionów euro, co stanowi 28,5% całego hiszpańskiego sektora spożywczego i 2,55% PKB. Z dodatnim saldem handlowym wynoszącym 712%, sektor potwierdza swoją niepowstrzymaną aktywność eksportową
W złożonym kontekście krajowym i międzynarodowym rok 2021 był trudnym rokiem dla przemysłu mięsnego, silnie naznaczony ciągłą niepewnością, która wpłynęła na ostatnie dwa lata, od początku pandemii.
Rozwój gospodarczy rynków przyniósł szoki: spowolnienie oczekiwań wzrostu i niekontrolowaną inflację, obciążone ogromnymi kosztami energii, gazu, paliw, transportu, logistyki, dóbr konsumpcyjnych itp., które w ostatnich miesiącach zostały zaostrzone przez konflikt między Rosją a Ukrainą. Wszystko to doprowadziło do wyższych cen produkcji w 2021 r., dalszego zawężania marż dla przemysłu mięsnego.
Pomimo trudności początku, przemysł mięsny osiągnął w ubiegłym roku doskonałe wyniki.
Generowanie 31 727 milionów euro, tworzenie ponad 119 000 miejsc pracy i standardów w eksporcie: to hiszpański przemysł mięsny.
Sektor ponownie zajął pierwsze miejsce w całym IAB z obrotem 31.427 milionów euro. Ujmując ten wymiar w kontekście całego przemysłu hiszpańskiego, obrót ten stanowi 2,55% całkowitego PKB Hiszpanii, 17,22% PKB branży przemysłowej i 4,66% całkowitego obrotu całego przemysłu hiszpańskiego.
Sektor umocnił się na pozycji głównego eksportera mięsa i przetworów. W ostatnich latach kontynuowała ekspansję międzynarodową i osiągnęła nowy roczny rekord, sprzedając 3,24 mln ton mięsa i podrobów (+5,6%) oraz 212,443 ton produktów przetworzonych (+6,2%), sprzedając na rynkach całego świata wartości 9 107 mln euro, o 5% więcej niż w roku poprzednim. Stanowi to bardzo pozytywny bilans handlowy w wysokości 712% dla sektora.
W ubiegłym roku wieprzowina, która wyniosła 5,17 mln ton, wyznaczyła nowy historyczny kamień milowy w jej produkcji, czego sektor nie osiągnął wcześniej, czyniąc ją trzecim co do wielkości producentem wieprzowiny na świecie i pierwszym w europejskiej wieprzowinie, po jedynie Chinach. Stany Zjednoczone, przed Brazylią, Rosją, Wietnamem, Francją, Kanadą i Polską.
Ze swojej strony sektor wołowiny zabłysnął również w roku, w którym nastąpił wzrost produkcji o 714 000 ton i wzrost o 5,4% w stosunku do 2020 roku, by praktycznie powrócić do maksymalnego poziomu produkcji od 2005 roku i zajmuje czwarte miejsce na świecie poziom.
Owce/kozy, przy produkcji 126 tys. ton, wzrosły o 1% w porównaniu do 2020 r., kończąc rok lekkiego ożywienia. Pomimo tego niewielkiego wzrostu i po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, Hiszpania jest obecnie numerem jeden w Europie z 27,1% całości, wyprzedzając Francję, Grecję i Irlandię.
W zakresie produkcji przetworów mięsnych należy zauważyć, że Hiszpania z ponad 1,4 mln ton rocznie zajmuje czwarte miejsce w Unii Europejskiej, za Niemcami, Włochami i Francją, gdzie pod względem wielkości wyróżniają się wędliny. Cenne gotowane mięso i łopatki (białe i iberyjskie).
ten Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Mięsnego w Hiszpanii (Anice), która obejmuje ponad 650 firm z sektora mięsnego ze wszystkich wspólnot autonomicznych, jest największym konsorcjum firm mięsnych w Hiszpanii, zarówno pod względem liczby firm, jak i ich wspólnej produkcji, która przekracza 75% całkowitej krajowej , wyróżnia się w niektórych produktach, takich jak te pochodzące ze świń iberyjskich, gdzie osiąga się ponad 90% całości.
Jej firmy mają łączną produkcję i obroty przekraczające 14 000 mln euro, generując 75% całkowitego bezpośredniego zatrudnienia w branżach sektora powiązanego ze światem uzwiązkowionym (wieprzowina, wołowina, baranina i przetwory mięsne).
Wszystkie te liczby tylko podkreślają strategiczną wartość przemysłu mięsnego dla gospodarki i globalny postęp naszego kraju.
Rzeczywistość, która, jak ma nadzieję, będzie kontynuowana w złożonym kontekście międzynarodowym, gdzie bardziej niż kiedykolwiek konieczne jest dalsze otwieranie nowych rynków i dywersyfikacja miejsc docelowych dla produktów o większej wartości dodanej, przy politycznym i instytucjonalnym wsparciu administracje w negocjacjach z krajami trzecimi.
Przemysł mięsny musi utrzymać poziom konkurencyjności, który pozwoli mu sprostać wyzwaniom związanym ze zrównoważonym rozwojem w perspektywie krótko- i średnioterminowej, w zmieniającym się scenariuszu postrzegania produktu, w którym stale dochodzi do ataków na konsumpcję i przetwórstwo mięsa, a podatki zagrażają stabilności przedsiębiorstw .
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”