Hiszpańskie muzeum zwraca Polsce dwa obrazy zrabowane przez nazistów

Hiszpańskie muzeum zwraca Polsce dwa obrazy zrabowane przez nazistów

Goluchów (Polska) 17 marca (EFE). – Muzeum Zamkowe w Gołuchowie (Polska Centralna) w piątek odzyskało dwa obrazy flamandzkiego artysty z XV wieku, które znajdowały się w Muzeum Pontevedra (północno-zachodnia Hiszpania), po przybyciu na miejsce po tym, jak zostały zrabowane podczas najazdu hitlerowskiego.

Dwa obrazy, które zaginęły podczas II wojny światowej, zostały odnalezione w 2019 roku przez polskich urzędników państwowych, którzy przeprowadzili kampanię mającą na celu identyfikację i zwrot tysięcy dzieł sztuki i przedmiotów historycznych skradzionych z Polski podczas konfliktu.

„Mater Dolorosa” i „Ecce homo” belgijskiego mistrza Eryka Boutsa to duet, który od 1883 roku przebywa na zamku w Goluchowie, skąd trafił do Warszawy, gdzie został wywieziony przez hitlerowców i od tego czasu relikwia utracone, dopóki nie pojawiły się ponownie w Muzeum Pontevedra.

Minister kultury Polski Piotr Gliński zauważył, że Polska „straciła ponad 500 000 dzieł i dzieł sztuki” podczas grabieży, jakich doświadczyła w czasie wojny, że do 70% książek w polskich bibliotekach zostało „skradzionych lub zniszczonych” oraz że aż łącznie do 100 000 dzieł Utracono dobra kultury o wartości około 10 000 milionów euro.

Odnosząc się do procesu restytucji, polski minister podkreślił profesjonalizm, jaki zawsze wykazały władze hiszpańskie i wyraził życzenie, aby przyszłe repatriacje z innymi zaangażowanymi krajami odbywały się w ten sam sposób, co do tej pory nie zostało zrealizowane” – powiedział.

Z kolei ambasador Hiszpanii w Polsce Ramiro Fernández Bacheler, po pogratulowaniu sobie, że oba obrazy są rzeczywiście „u siebie”, podkreślił „obronę integralności terytorialnej” wszystkich krajów, w tym ich dziedzictwa kulturowego.

Dyplomata wyjaśnił, że poprzez „wydarzenia” dzieł w Europie można zrekonstruować część wspólnej historii krajów europejskich i zwrócił uwagę na symboliczną wartość, jaką powrót obrazów ma w kontekście europejskim, a zwłaszcza dobre relacje między Hiszpanią. i Polska.

Ze swojej strony dyrektor Muzeum Pontevedra, José Manuel Rey, wyjaśnił, jak prośba państwa polskiego zaskoczyła władze instytucji, które dowiedziawszy się o prawdziwym pochodzeniu malowideł, nie miały co do tego wątpliwości. Musieli „przystąpić do jej powrotu tak szybko, jak to możliwe.

Zdaniem dyrektora poznańskiego muzeum Tomasa Lekkego, zarządzającego zbiorami prezentowanymi na Zamku Goločov, wypadki odrestaurowanych obrazów symbolizują tragiczne okoliczności, które dotknęły wiele dzieł sztuki w wyniku nazistowskiej inwazji.

Ponieważ poszukiwania prowadzono w Internecie, a wśród nich znajdują się podróbki, polscy technicy musieli się posłużyć odpowiednimi wskazówkami ekspertów, oryginalnymi źródłami i dokumentami historycznymi, które potwierdziły, że rzeczywiście były to zrabowane obrazy.

Dane polskiego Ministerstwa Kultury wskazują, że jest około 155 wniosków o zwrot kosztów, oczekujących na odpowiedź z 15 krajów.

You May Also Like

About the Author: Vania Walton

"Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *