U szczytu popularności platform streamingowych, które w ostatnich miesiącach mnożą się jak grzyby po deszczu Europejskie Obserwatorium Audiowizualne W swoim najnowszym przewodniku pyta, ile usług SVOD jest średnio dostępnych dla europejskich konsumentów.
odpowiedź? Każdy Europejczyk ma dostęp do średnio 71 różnych platform SVOD ze swojego kraju, od tych, które oferują bardziej specjalistyczne treści, do tych, które oferują bardziej ogólne treści (a raczej „w 2021 r. mam dostęp średnio do 71 platform”, bo musimy wziąć pod uwagę Ostatnie publikowane dane dotyczą tego roku).
Chociaż rzeczywistość jest bardzo różna w poszczególnych krajach, podczas gdy we Francji jest na rynku 198 stoisk (w Polsce 129 i w Niemczech 92) tylko w języku litewskim – „tylko” z cytatami, jak mi się wydaje już dużo – mają naprawdę 52, a Ukraińcy do 50, a Mołdawia do 49.
Nawiasem mówiąc, w Hiszpanii Europejskie Obserwatorium Audiowizualne gwarantuje działanie 80 platform, co widać na wykresie towarzyszącym temu artykułowi.
W każdym razie europejski rynek nadawczy nadal rósł w 2021 r. po już znakomitym roku 2020, choć w wolniejszym tempie, przy wzroście o 32% w 2021 r. w porównaniu do 40% w 2020 r., choć w wolniejszym tempie. Bardziej proste, jeśli chodzi o subskrypcje. W 2020 r. europejscy konsumenci zakupili dodatkowe 47,9 mln subskrypcji (wzrost roczny o 41%), podczas gdy w 2021 r. zakupiono dodatkowe 25,2 mln subskrypcji (wzrost roczny o 15%). Łącznie w Europie konsumenci europejscy zakupili w 2021 roku 189,3 mln subskrypcji serwisów SVOD.
Ten spadek liczby abonentów wskazuje na kluczowe wyzwanie stojące przed usługami przesyłania strumieniowego: jak przekonać i zatrzymać nowych abonentów, aby dołączyli do istniejących w środowisku, w którym poziom konkurencji dramatycznie wzrósł. Jednocześnie wydaje się, że inwestorzy i współtwórcy platformy zakończyli swój nieograniczony okres wydatków i coraz częściej patrzą na inne kluczowe wskaźniki (takie jak tempo zmian), a nie tylko na liczbę subskrybentów.
W swoim sprawozdaniu Europejskie Obserwatorium Audiowizualne wspomina o środkach podjętych już przez niektóre platformy, takie jak Disney czy Netflix, które uruchomiły usługi przesyłania strumieniowego z reklamami w nadziei na przyciągnięcie większej liczby abonentów i wygenerowanie dodatkowych przychodów z reklam; Albo inicjatywa Netflixa, by zdywersyfikować swoją produkcję, uruchamiając własne studio gier wideo w Finlandii.
Ze swojej strony Warner Bros. zaprzestało produkcji filmu. Discovery opracowuje ostatnio oryginalne produkty na kilku rynkach europejskich, koncentrując się na kluczowych rynkach i połączy usługi przesyłania strumieniowego HBO Max i Discovery+ w jedną usługę; podczas gdy Sky i Paramount uruchomiły wspólną usługę nadawczą SkyShowtime na 22 rynkach europejskich.
Równolegle Apple i Amazon coraz częściej nabywają prawa sportowe premium w Stanach Zjednoczonych i Europie, aby wzbogacić swoją ofertę treści o coś więcej niż tylko filmy i programy telewizyjne.
Mimo to kwartalne wyniki finansowe osiągnięte przez platformy w 2022 r. nadal imponują, co Europejskie Obserwatorium Audiowizualne interpretuje jako oznaki wejścia rynku w fazę dojrzałości, w której stare taktyki (imponujące wydatki na treści w celu przyciągnięcia subskrybentów) muszą zostać zrewidowane. i zmień to.
„Jednak pewne jest to, że rynek transmisji strumieniowych jest wciąż daleki od osiągnięcia szczytu pod względem przychodów i abonentów. Przyszłość wiąże się z intensywną konkurencją (i potencjalnie konsolidacją), ponieważ handlowcy próbują skonsolidować swoje pozycje pod coraz baczniejszym okiem inwestorów”. Raport kończy się dobitnie.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”