Nowa trasa z Indii do Rosji, przez Iran i Azerbejdżan, stanowi najkrótsze połączenie między tymi dwoma krajami, redukując koszty logistyczne i czas transportu.
Według The Economic Times, trasa ta ułatwiła w ciągu ostatnich trzech miesięcy większy handel między New Delhi a Moskwą przez Iran.
Według ekspertów sieć autostrad, dróg morskich i kolejowych o długości 7200 km zmniejsza koszty transportu między dwoma krajami o 30 proc.
Źródło dodało, że większość towarów przechodzących obecnie w ten sposób przez Iran to przesyłki między Rosją a Indiami.
Grupa Linii Żeglugowych Islamskiej Republiki Iranu, lepiej znana pod nazwą handlową Irisl Group (Iranian Shipping Lines), przydzieliła 300 statków do transportu towarów przez ten korytarz.
Zarówno Indie, jak i Rosja opowiadają się za optymalnym wykorzystaniem tej trasy w celu zwiększenia handlu dwustronnego, a także wymiany między New Delhi a Eurazją.
Oprócz rozwoju handlu trasa ta przyczyni się do dalszego rozwoju infrastruktury, w tym utworzenia nowych punktów kontroli granicznej, punktów odbioru ładunku oraz bliższego współdziałania organów celnych i innych organów regulacyjnych w różnych krajach zainteresowanych korytarzem.
Przemawiając na szóstym szczycie Morza Kaspijskiego w lipcu, rosyjski prezydent Władimir Putin określił międzynarodowy korytarz północ-południe jako „arterii transportowej z Sankt Petersburga do portów Iranu i Indii”.
Nowy szlak ma również łączyć kraje regionu Morza Kaspijskiego, w tym Kazachstan.
Transport towarów między Rosją a Indiami przez korytarz zajmuje mniej niż 25 dni, w porównaniu do około 40 dni na tradycyjnych trasach, i jest postrzegany jako realna opcja dla handlu indorosyjskiego w obliczu rosnących wyzwań geopolitycznych.
W dłuższej perspektywie będzie to alternatywa dla Kanału Sueskiego, Morza Śródziemnego i Bosforu oraz chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku w regionie.
Międzynarodowy korytarz północ-południe łączy Ocean Indyjski z Morzem Kaspijskim przez Zatokę Perską z Rosją i północną Europą, a także planuje się połączenie z Trasą Północną przez Rosyjską Arktykę do transportu towarów.
Podwaliny ważnej drogi położyło we wrześniu 2000 r. umowa międzyrządowa między Rosją, Iranem i Indiami, którą ratyfikowało 10 innych państw, a mianowicie Azerbejdżan, Białoruś, Bułgaria, Armenia, Kazachstan, Kirgistan, Oman, Tadżykistan, Turcja i Ukraina .
jha / abm
„Freelance twitter buff. Typowy adwokat kawy. Czytelnik. Subtelnie czarujący przedsiębiorca. Student. Introwertyk. Zombie maniakiem.”