„Kupowanie kolumbijskich bananów oznacza utrzymanie płacy wystarczającej na utrzymanie. Jest to zobowiązanie wobec związków zawodowych i żądanie konsumentów ze strony pracowników bananów. ” To jest list motywacyjny dla On głosistowarzyszenie Plantatorzy bananów w Kolumbii Która zrzesza 90% firm z sektora krajów tropikalnych i która „zagraża” inwazją na rynek europejski.
Ostatnim ważnym kamieniem milowym firmy Ogura, kluczem do konsolidacji jej ekspansji na kontynencie europejskim, było historyczne porozumienie pracownicze podpisane pomiędzy firmami tworzącymi związek a związkami zawodowymi w kolumbijskich regionach bananowych. „Ten projekt stanowi typowy przykład modelu MOP, który otwiera nowy rozdział w ekspansji i wzroście kolumbijskiego sektora bananów, ze szczególnym zaangażowaniem na rynek hiszpański” – zauważa Ogura.
Przy tej okazji w Madrycie obecny był prezydent Ogury Emerson Aguirre Atrakcyjność owocówjedna z najważniejszych wystaw ogrodniczych na świecie, ujawniła to w rozmowie z Niezależny Przekonani o zainteresowaniu kolumbijskich bananów w Europie: „Koncentrujemy się na zwiększeniu naszej obecności w Unii Europejskiej. Nasz produkt jest uważany za produkt o najwyższej wartości dodanej w Kolumbii pod względem zrównoważonego rozwoju środowiskowego, społecznego i pracy.”
Aguirre podkreśla, że Kolumbii udało się rozwiązać spory pracownicze, z którymi borykała się w sektorze bananów, zwiększając wartość produktu: „Kolumbijska siła robocza zajmująca się bananami jest w 100% formalna i w 92% objęta modelem związkowym. Godne warunki płacy są niezbędne do produktu.” W naszym przypadku zależy to od procesu relacji ze związkiem oraz procesów układów zbiorowych, dzięki którym osiągnięto wyjątkowe warunki zarówno dla producentów, jak i pracowników” – wyjaśnia prezes Augurs.
Strategia w Europie
Plan wzrostu kolumbijskich plantatorów bananów w Europie opiera się na dwóch głównych filarach: wartości dodanej produktu oraz jego zrównoważeniu środowiskowym, społecznym i pracy. „Chcemy, aby filozofia zakupów w UE zakładała, że kolumbijskie banany zapewniają przyzwoitą płacę. Należy to powtórzyć w innych częściach świata, w których odnieśliśmy korzyści, ale ważne jest również, aby rynek rozpoznał przyzwoitą cenę, abyśmy mogli stabilność zatrudnienia w czasie” – mówi Aguirre.
Pracownicy jednej z firm partnerskich Augury
Kolumbijskie banany spełniają wymagania hiszpańskiego konsumenta dzięki przestrzeganiu rygorystycznych norm jakościowych. W 2022 r. Hiszpania sprowadziła z Kolumbii banany o wartości 18 mln euro, umacniając się na pozycji 10. rynku zagranicznego tego produktu, na równi z Polską, choć ze znacznym marginesem wzrostu w porównaniu do innych krajów europejskich, takich jak Włochy, Wielka Brytania i Wielka Brytania. Albo Niemcy albo Francja.
Unia bananów tworzy w Kolumbii 4 000 bezpośrednich i 111 000 pośrednich miejsc pracy i przestrzega unijnych standardów dotyczących importu produktów rolnych, przeznaczając 70% swojej produkcji. „Sprzedaż naszych bananów w Europie jest interesująca, ponieważ przestrzegamy ich zasad, a to kosztuje. Co więcej, spożycie w Europie wynosi od 13 do 14 kilogramów bananów rocznie na osobę, podczas gdy w Ameryce Łacińskiej czy krajach takich jak Kolumbia, spożycie w Europie wynosi „Od 13 do 14 kilogramów bananów rocznie na osobę, podczas gdy w Ameryce Łacińskiej lub krajach takich jak Kolumbia wynosi to 3 kilogramy”.
Co więcej, w ostatnich latach, zwłaszcza po porozumieniu pracowniczym gwarantującym stabilność społeczną, plantatorzy bananów zintensyfikowali wysiłki w zakresie innowacji i udoskonalili techniki produkcji oraz zastosowali biotechnologię jako sposób na bardziej zrównoważoną i społecznie odpowiedzialną produkcję.
„Niestrudzenie pracowaliśmy nad zmniejszeniem zużycia wody w naszych uprawach, aby lepiej wykorzystać zasoby wodne, których z dnia na dzień staje się coraz mniej. W większości gospodarstw zintegrowaliśmy również panele słoneczne, aby zmniejszyć emisję gazów, oraz przeprowadziliśmy badania gleby, aby zapewnić lepsze nawożenie decyzje i racjonalne wykorzystanie produktów.” – mówi lider Ogura.
Zaangażowanie kolumbijskich plantatorów w ochronę środowiska i zrównoważony rozwój potwierdzają certyfikaty takie jak Rain Forest i Fair Trade. „Pokazuje, że można to osiągnąć i że wymaga zaangażowania. Oczywiście zrównoważony rozwój musi znaleźć odzwierciedlenie w cenie” – podsumowuje Aguirre.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”