Handel książkami przeżywa moment godny pozazdroszczenia. Przy wskaźniku czytelnictwa na najwyższym poziomie od 10 lat, ze szczególnym wpływem wśród nastolatków, przedstawiciele branży czerpią z tego korzyści i obierają nowe kierunki. „Sektor ma się w doskonałej kondycji” – mówi Daniel Fernandez, prezes hiszpańskiej Federacji Gildii Redaktorów (FGEE).
„Po kryzysie w 2008 r. branża zaczęła odbudowywać sprzedaż, a nawet umocniła się w środku pandemii” – mówi przedstawiciel związku. Jako przykład Liber 2023, międzynarodowe targi książki, które w tym tygodniu obchodziły swoją 41. edycję w Ifema Madrid, Swoją działalność zaprezentowali wydawcy, dystrybutorzy, agenci literaccy, firmy multimedialne, dostawcy, stowarzyszenia i różne firmy usługowe. W wydarzeniu wzięły udział 373 firmy z 13 krajów, m.in. Hiszpanii, Belgii, Chin, Kolumbii, Stanów Zjednoczonych, Panamy, Turcji, Wenezueli i Polski, której kraj ten był gościem honorowym. Wśród tych firm znalazło się około 210 bezpośrednich wystawców (posiadających własne stoisko i markę), najwięcej od sześciu lat.
„Przekroczyliśmy liczby sprzed pandemii pod względem wystawców, odwiedzających, międzynarodowych nabywców i powierzchni wystawienniczej. Pomimo trudności gospodarczych w niektórych krajach Ameryki Łacińskiej, które są głównymi nabywcami książek hiszpańskich, jesteśmy szczęśliwi i usatysfakcjonowani. Liber był miejsce spotkań różnych graczy z branży (która osiągnęła sprzedaż na poziomie 2 718 mln euro) oraz przedstawiania nowych produktów i trendów. „Książka to obiekt papierowy i w końcu ludzie lubią ją widzieć fizycznie” – mówi Alex Gomez, dyrektor marketingu i komunikacji w Grupo Anaya, która wykorzystała targi do uruchomienia dwóch wydawnictw wydawniczych: Faeris (fikcja komercyjna, com.romancecasy Również ciemny Academy) i Petalitras (literatura dla dzieci).
Branża jest wyjątkowo silna – mówi przedstawiciel hiszpańskiej firmy, która istnieje na rynku od ponad 60 lat. „Nie możemy powiedzieć tego samego o wielu innych branżach… Mamy 20-letnich czytelników i to daje nam pewność na przyszłość” – dodaje. Pierwsze szacunki sprzedaży Libera pozostawiły dobry smak w ustach. „Obrót może wynieść lub przekroczyć 200 milionów euro. W przeszłości dobry liberał to taki, który miał obroty na poziomie 150 milionów euro, a w tym roku tę liczbę przekroczymy.
„Lipper to niezbędna platforma ekspozycji dla firm, które są pionierami ekspansji międzynarodowej” – mówi Fernandez. W tym względzie wyjaśnił, że hiszpański sektor wydawniczy obejmuje ponad 42 międzynarodowe firmy posiadające 177 spółek zależnych, zarówno w Ameryce, jak i w Europie.
Śledź wszystkie informacje Gospodarka I Praca W Facebook I Slub w naszym Cotygodniowy biuletyn
Program pięciodniowy
Najważniejsze cytaty ekonomiczne dnia, wraz z kluczami i kontekstem pozwalającym zrozumieć ich zakres.
Pobierz go na swój e-mail
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”