Muzeum w Polsce proponuje podróż przez historię Apple

Muzeum w Polsce proponuje podróż przez historię Apple

Pierwsza poprawka:

WARSZAWA (AFP) – Opowiedzenie historii konsumenckiego informatyki poprzez „sukcesy i porażki” Apple to cel twórcy Muzeum Produktów Marki Apple, które właśnie otworzyło się w Warszawie.

„To największy i najbardziej wszechstronny pakiet Apple na świecie” – powiedział Jacek Lupina, 56-letni zawodowy grafik i architekt z wykształcenia z pasją do produktów Apple.

Zlokalizowane w Fabryce Norblina, dawnej fabryce czerwonej cegły przekształconej w centrum handlowo-rozrywkowe w centrum stolicy Polski, Apple Museum of Poland prezentuje ponad 1600 produktów słynnej amerykańskiej firmy, pozyskiwanych na aukcjach na całym świecie.

Przy wejściu znajduje się replika Apple 1, pierwszego komputera osobistego wprowadzonego na rynek w 1976 roku przez założycieli marki Steve’a Jobsa i Steve’a Wozniaka, w mahoniowej obudowie.

Pierwotnie wyprodukowane 200 sztuk zostało sprzedanych za 666,66 USD jako część zestawu. Aby go złożyć, użytkownik musiał dodać obudowę, zasilacz, klawiaturę i monitor.

„Moją ambicją było, aby zwiedzający to muzeum zobaczyli, jakie były początki, jakie były prymitywne i jak proste: pudełko Apple 1 jest zrobione z drewna! Nie ma to nic wspólnego z tym, co znamy dzisiaj” – powiedział Lubina AFP.

Aby zebrać swoją próbkę, kolekcjoner skontaktował się z innymi specjalistami i wykorzystał składniki z tamtych czasów. Wszystko to wymagało prawie trzech lat wysiłku.

Płyta główna została podpisana osobiście przez Steve’a Wozniaka podczas jego wizyty w Polsce w 2018 roku.

miażdżące emocje

Powiedział: „Przeanalizował wszystkie spawy i komponenty, bardzo podobał mu się projekt. Pokazał mi również aspekty, które on i Steve Jobs chcieli zmodyfikować, ale nie mieli na to czasu”.

Jacek Lupina, właściciel nowego Muzeum Apple w Warszawie, 29 maja 2022 roku obsługuje komputer Macintosh złożony z klocków Lego. Wojtek RADWAŃSKI AFP

W dużym pokoju wystawione są dziesiątki komputerów, takich jak Apple II, Lisa, Imac, Powermac, Macbook, Mac Pro, a nawet iPhone, iPod, iPad, instrukcje obsługi, oprogramowanie i inne produkty ze świata Apple.

Na ścianach wiszą oryginalne plakaty, m.in. ze słynnej kampanii reklamowej „Think Different” (Think Different) z 1997 roku z Bobem Dylanem, Pablo Picasso, Muhammadem Alim czy Albertem Einsteinem.

Ekrany wideo i interaktywne stacje, na których audioprzewodnik pozwala odwiedzającym zanurzyć się w świecie Apple.

– Przez pierwsze dwa lata to był amator, niektóre maszyny, na które chętnie patrzę, żeby mieć coś, na co wcześniej nie było mnie stać, bo to było za drogie dla kogoś z postkomunistycznej Europy – wspomina Lubina.

Po pewnym czasie do jego podwarszawskiego domu zaczęły się włamywać rzeczy, najpierw gabinet, a potem salon.

„Sprzedałem wszystkie meble w pokoju, stół, krzesła, zostawiłem tylko sofy” – powiedział ze śmiechem. W 2017 roku otworzył w swoim domu pierwsze muzeum, które można zwiedzać po wcześniejszym umówieniu.

Teraz spędza cały swój wolny czas, czasem całe noce, szukając aukcji w różnych strefach czasowych.

„Czasami jest to trudna walka, niedawno przegrałem imac z kolekcjonerem z Holandii” – wspomina.

Dziś jego pasja kosztuje go wszystkie pieniądze. „Nie mam oszczędności, nie mam emerytury, tylko moją kolekcję”.

You May Also Like

About the Author: Vania Walton

"Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *