Z tacos steak, cochinita pebble i kurczakiem tinga, a także kotletami w zielonym sosie, Soledad Ornelas otwiera pierwszą meksykańską restaurację za granicą Cztery lata temu w Madrycie w Hiszpanii.
Jego cel był jasny: Doprowadzenie smaków kraju do europejskich gustów. Aby zrealizować swoje marzenie, Ornelas zainwestował kapitał w wysokości blisko 200 tys. dolarów, dzięki któremu oprócz umożliwienia mu przygotowania żywności w przedsiębiorstwie, mógł rozpocząć sprzedaż produktów pakowanych próżniowo, takich jak sosy, tortille i wszystko, co niezbędne. Do robienia takezy w domu.
Uważał Stary Kontynent za idealne miejsce do otwierania podobnych biznesów, ponieważ Symboliczne cechy meksykańskiego jedzenia I popularne w tym regionie, ale głównymi przeszkodami były podatki, zezwolenia i przestrzeganie przepisów zdrowotnych, a także zdobycie niezbędnych składników.
„Gdybyś chciał otworzyć Taqueria, nie byłoby możliwe, aby była taka sama jak w Meksyku, ponieważ potrzebujesz w swojej kuchni pewnych urządzeń, których nie możesz sobie wyobrazić, są bardzo drogie, na przykład minutniki, które zmieniają temperaturę z jednej na temperaturę. specjalne piece Inne, to szereg wymagań, które podnoszą koszty, a nie liczą wygórowane podatki”.
Szacuje się, że koszty założenia restauracji „Fondita” lub „Changaru” w strefie euro mogą wynieść od 80 000 do 220 000 USD.
Wycieczki kulinarne
W 2007 roku amerykański pisarz David Lida pojechał do Polski, aby zobaczyć, gdzie urodziła się jego matka. Narrator opowiada w swojej pracy Sylwetka meksykańskiego jedzenia Jedną z rzeczy, które najbardziej go zaskoczyły w jego podróży, było spotkanie z A Wiele meksykańskich restauracji, zwłaszcza w Krakowie. Ale dziś rozciąga się nawet na Zambię, Arabię czy Japonię.
Faktem jest, podobnie jak na rynku północnoamerykańskim, że Meksykańskie jedzenie zmieniło się z kinowej fantazji w rzeczywistość W miejscach tak odległych i niewyobrażalnych nawet dla mieszkańców tego kraju.
chociaż Popularność preparatów narodowych rozpoczęła się w epoce kolonialnejW ostatnich latach zagościł wśród szefów kuchni i jadłodajni, którzy niejako podaży i popytu spopularyzowali swoją kulturę i sposoby prowadzenia biznesu.
Ale dla przedstawicieli gastronomii droga nie jest łatwa, bo otwarcie restauracji poza Meksykiem skutkuje szeregiem działań i adaptacji, które są praktycznie kulinarną epopeją.
Inny Meksykanin Ricardo Queiroz postanowił opuścić granicę. Mimo, że pracuje w USA od 2017 roku, stracił pracę w związku z ekonomicznymi skutkami pandemii i postanowił rozpocząć działalność gospodarczą. Dziś ma w Miami piekarnię, która skupia się głównie na muszlach.
Quiroz jest częścią Cooks MX Worldwide, sieci obecnej w ponad 100 krajach z ponad 609 emigrantami z Meksyku, którzy odmawiają porzucenia tradycyjnej gastronomii swojego kraju.
Świat papierkowej roboty
Otwarcie restauracji na rynkach takich jak Hiszpania wymaga podatków miejskich Która w zależności od urzędu miasta może zasięgnąć opinii sporządzenia projektu technicznego, wniosku lub zaświadczenia o pozwoleniu na budowę i otwarcie, a także pozwolenia na korzystanie z dróg publicznych, w przypadku gdy na terenie znajduje się balkon.
ten Rynek wymaga również wymagań, takich jak certyfikacja obsługi żywnościLicencja zdrowotna, wpis do rejestru handlowego oraz na działalność lokalną Departamentu Przemysłu i Handlu, dodatkowo ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.
Wewnątrz lokalu należy używać robotów kuchennych, lodówek i innych urządzeń o niskim poziomie hałasu, dla których obowiązują szczególne przepisy techniczne.
ten Wymagania różnią się od wymagań w Meksyku do przygotowania Taqueriaktóre do swojej oficjalnej realizacji wymagają rejestracji w Skarbie Państwa, uzyskania pozwolenia na użytkowanie gruntu do celów komercyjnych, oświadczenia o otwarciu, koncesji lekarskiej, a także zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych lub reklamę za granicą, o ile ma to zastosowanie.
Wskazuje na to Narodowy Instytut Statystyki i Geografii (Inegi). W kraju istnieje 122 757 firm zajmujących się sprzedażą taco i ciastchociaż większość nie mieści się w formalnościach.
Dane z sieci Cooks MX na całym świecie wskazują, że Otwarcie meksykańskiej firmy spożywczej w USA lub Kanadzie Inwestycja waha się od 70 000 do 200 000 USD, które są krajami, które mają przewagę w postaci większego dostępu do komponentów, ale raczej skomplikowanych procedur; Jedynie Stany Zjednoczone są krajem, w którym jest więcej tego typu biznesów.
W regionie Ameryki Środkowej Łatwość pozyskiwania składników do dań to główny atut na Twoją korzyść, panorama, która staje się bardziej złożona w Ameryce Południowej. Oba obszary wymagają początkowej inwestycji w wysokości od 30 000 do 100 000 USD.
Juan Eduardo Barrera z Monterrey postanowił zapuścić się w inne szerokości geograficzne, ponieważ poprzez Takerię podbijał gusta Dongguan w Chinach. Fernando Queiroz, inny Meksykanin, który zdecydował się wyemigrować do tego azjatyckiego kraju, ma centralną kuchnię z meksykańskimi produktami dla małych restauracji, które chcą sprzedawać dania takie jak carnitas czy guacamole. Soledad Ornelas dołączył do listy z restauracją w Dubaju.
złyWarunki założenia jednej z tych firm różnią się na każdym kontynencie i kraju. W Azji kraje takie jak Chiny, Japonia czy Zjednoczone Emiraty Arabskie są krajami, które wymagają największych inwestycji, aby otworzyć biznes spożywczy, ale są to również kraje o dużym popycie na meksykańskie przetwory.
W przypadku importu komponentów krajem o najwyższych cenach są Chiny i Japonia, a w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest większy dostęp. Ponadto Ornelas uznał Dubaj za „kraj możliwości” dla tego typu inwestycji, ponieważ ma on niskie obciążenie podatkowe. Szacowana inwestycja dla kontynentu waha się od 70 do 300 tysięcy dolarów.
złoty warkocz
Soledad Ornelas jest prezesem MX Chefs Around the World, firma organizująca Taco de Oro جوائز Awardsktóry odbędzie się 6 kwietnia w Dubaju i ma na celu nagradzanie tradycyjnej kuchni meksykańskiej z dowolnego miejsca na świecie, ze względu na ogromną popularność kuchni narodowej.
Ornelas rozważa obecnie możliwość otwarcia nowego zakładu w Republice Południowej Afryki, regionie, który uważa, że początkowa inwestycja może wynosić od 30 000 do 120 000 USD, gdzie występują trudności z importem komponentów, choć tańszych, oraz z wdrożeniem odpowiednich procedur.
Z birrią na Białorusi i tamales w stylu Jalisco na Alasce, Meksykańskie jedzenie rozprzestrzenia się na całym świecie i teraz wzmacnia swoją obecność. Tak jak okoliczności, zalety i wyzwania każdego kraju i kontynentu są inne, oprócz podatków i przepisów zdrowotnych, wyróżniają się komplikacje związane z pozyskiwaniem świeżych składników, takich jak papryczki chili.
Z informacji Cocineros MX por el Mundo wynika, że większość projektów tych firm realizowana jest z własnym kapitałem, jednak gdy tylko rozpoczną się prace, znaczna część poszukuje nowych inwestorów i jest z powodzeniem realizowana.
Wszechstronne możliwości
„Koszty w Europie znacznie rosną i mogą być bardzo zmienne, ale poza tym nie otwieraj małej restauracji za mniej niż 80 000 euro; czynsze są wysokie, a praca droższa. Natomiast w miejscach takich jak Dubaj podatki są niskie lub nie istnieje dla tych, którzy zaczynają po prostu. To piękny kraj do zrobienia i ma pewne wymagania, które muszą być spełnione. Aby Meksykanin przyjechał i zobaczył, że musisz przestrzegać wielu rzeczy i że jest to bardzo drogie, musisz aby zdobyć meksykańskie składniki, co jest stałym kosztem i trzeba je importować” – powiedział Ornelas.
Chociaż droga jest długa, praca, jak mówią, jest nadal atrakcyjna. W zeszłym roku Atlas Smaku opublikował listę 100 najsłynniejszych dań na świecie, z których 10 to dania meksykańskie: tacos, tortille, nachos, burrito, tamales, quesadillas, guacamole, kret, grill i ciasta reprezentujące narodowe gulasze.
Statista wskazuje Penetracja meksykańskiej gastronomii w Stanach Zjednoczonych wynosi około 86 proc. na Filipinach 85%; Norwegia 84%; Podczas gdy w krajach takich jak Tajlandia i Japonia odsetek ten wynosi ponad 50%.
W Europie kuchnia meksykańska stała się popularna głównie w Hiszpanii, Francji, Włoszech, Niemczech i Holandii, gdzie łatwiej jest znaleźć zaopatrzenie i maszyny; Jednak procedury i procedury związane ze ścisłymi wytycznymi i wysokimi podatkami powodują, że kwota wykonania dla przedsiębiorców waha się od 80 do 220 000 dolarów.
Szef kuchni meksykańskiej trzymał to Główne problemy stojące przed sektorem poza granicami kraju to nadal import niektórych surowców, Chociaż w ostatnich latach niektórzy rolnicy z krajów takich jak Francja zaczęli uprawiać nopal, kukurydzę, chili, pomidory i inne owoce i warzywa do dystrybucji na rynku europejskim, pomagając branży.
Konsumpcja w Meksyku zaczyna się bardzo normalizować, do tego stopnia, że pojawia się potrzeba i popyt na ten rynek.
ten Stowarzyszenie restauracyjne bardzo się rozwinęło w ciągu ostatnich 3 lat To się rozwija, a poszukiwanie możliwości za granicą jest opcją, którą wielu Meksykanów może odczuwać jako nadzieję na lepsze życie.
„10 lat temu w europejskich supermarketach nic nie można było znaleźć i za każdym razem można było znaleźć więcej ofert” – podsumował.
MPA
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”