Polski biznes LNG nabierał rozpędu

Shell uruchomił drugi dworzec w Świecku, a trzeci powstanie w Piotrkowie Trybunalskim.

Po kilku latach suszy zaczęło działać coraz więcej zakładów LNG. Wszystkie punkty Shell, takie jak pierwszy przystanek w Pelani Wrocław, są otwarte 24 godziny na dobę. – W pierwszym odnotowujemy do 1000 transakcji miesięcznie. Miejmy nadzieję, że wyniki Świecka będą lepsze – potwierdza Marcin Płocharski, kierownik ds. rozwoju LNG w Shell Polska. Wszystkie posiadają zbiorniki o pojemności 70 m3 na 31,5 tony gazu. Mogą obsłużyć 160 ciężarówek.

Nowo otwarty obiekt jest już 33. terminalem LNG firmy Shell w Europie. Firma planuje budowę 39 zakładów w Europie, w tym 8 w Polsce. Odbywać się będzie co 400 km głównymi pasami ruchu Sieć drogowa TEN-T z Hiszpanii do Polski. W najbliższym czasie Shell planuje otworzyć trzeci terminal LNG w Piotrkowie Trybunalskim, a następnie kolejny terminal w Iłowej, Jędrzychowicach i Poznaniu.

Więcej na: Konin z pierwszym w Polsce autobusem wodorowym

Firmy transportowe utworzyły również terminale LNG. EPO-Trans ma stałą placówkę w Krzywej i ją rozbudowała. – W kwietniu zainstalowaliśmy drugi dystrybutor, co zostało wymuszone zwiększonym ruchem na stacji. Klienci są zdominowani przez Polskę, ale są też Czesi i Słowacy – mówi właściciel firmy Piotr Ozymec.

Bisek Asfalt ma terminal na Dolnym Śląsku, Omega Pilzno korzysta z terminali mobilnych na Podkarpaciu, a Lipiński Transport ma terminal w Sierpcu. Sachs Trans jest również mobilny. To Firma transportowa buduje stacjonarny terminal LNG w Wodzisławiu Śląskim, który zostanie otwarty na początku 2022 r..

Czytaj więcej w: Autobusy Trolejbusy Samochody ciężarowe na zakręcie

Przewoźnicy coraz chętniej korzystają z LNG. Do końca roku Sachs Trans będzie posiadał ponad 100 ciężarówek LNG, a EPO-Trans, Tagor Truck i Lipiński Transport będą miały nieco mniejsze floty.

Ekspert od paliw gazowych Robert Zajkowski uważa, że ​​LNG to technologia pomostowa. – Diesel spadnie z powodu obrazu, ale prąd nie zastąpi LNG. Zbiorniki LNG w firmach ciągnikowych dostarczają 1,5 tys. Ile zasięgu, a to już wystarczająca objętość do transportu.. Elektryczna nie ma możliwości szerokiego zastosowania w transporcie ciężkim przy obecnie dostępnej technologii, ponieważ u źródła jej produkcji istnieje problem zarządzania umożliwiający załadunek pojazdów użytkowych – rolki Zajkowskiego.

Czytaj więcej na: Elektryfikacja floty nie rozpocznie się bez wsparcia płac

Z drugiej strony LNG nie jest rozwiązaniem wszystkich problemów, ponieważ nie ma stacji paliw. – Część z nich nie posiada zachowanej kultury technicznej, a nie wszystkie wyposażone są w instalacje do wykorzystania odparowanego do atmosfery metanu.. Na przykład Shell wykorzystuje ciekły azot w swoich stacjach napełniania LNG, który schładza odparowany metan z powrotem do zbiornika LNG, co zwiększa koszty inwestycji. Jednak do eliminacji emisji gazu ziemnego do atmosfery można zastosować inne, tańsze systemy, które według szacunków ekspertów stawiają takie stacje na poziomie całkowicie przyjaznym dla środowiska.

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

"Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *