Strony usprawiedliwiają się: deflacja promuje rynki, które są mniej drugorzędne i mniej
Sektor logistyczny wkracza w nową fazę po nacisku wywołanym przez e-commerce w rozprzestrzenianiu się epidemii. Przy silnym i zróżnicowanym popycie sektor nadal zwiększa podaż w bardziej nieprzyjaznym otoczeniu makroekonomicznym i wąskich marżach czynszowych. Multimedia i technologia obiecują być niezbędnymi motorami napędowymi do dalszego bicia rekordów.
Logistyka europejska jest odporna, a rynki wschodzące pchają się do przodu, podczas gdy duzi chłopcy zdejmują nogę z gazu. Kontraktowanie powierzchni logistycznych na kontynencie europejskim wzrosło do 37,5 mln mkw. w 2022 roku, według danych Savillsa. To drugie co do wielkości dane dotyczące absorpcji logistycznej w historii, pobite dopiero w poprzednim roku, kiedy to osiągnięto rekord 40,2 mln mkw.
Pomimo tego, że w ciągu roku wydawało się, że ostateczne przedłużenie będzie najtrudniejsze, równolegle z progresją kosztów wynikającą z rosnącej inflacji, Sektor odnotował 8,3 mln obejmować W ostatnim kwartale wzrost o 3% w stosunku do poprzedniego kwartału.
W porównaniu ze średnią z ostatnich pięciu lat rynki wschodzące, takie jak Portugalia, ze wzrostem kontraktacji rok do roku o 94%, Rumunia (62%) i Hiszpania (57%) były krajami, które odnotowały największy wzrost wykorzystania . Francja, która spadła o 4%, była jedynym rynkiem europejskim, który odnotował ujemny wynik w porównaniu ze średnią pięcioletnią.
Mimo dobrych wyników trudna sytuacja w gospodarce już teraz odbija się na dużych rynkach europejskich. Na przykład, Zatrudnienie w czwartym kwartale w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego spadło w Wielkiej Brytanii o 47%.; W Irlandii absorpcja spadła o około 40% w porównaniu rocznym, podobnie jak w Polsce i Niemczech.
Rynek niemiecki jest umiarkowany
Ogólnie rzecz biorąc, niemiecki rynek logistyczny miał dość słaby początek 2023 roku. Główne regiony logistyczne (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, Kolonia, Lipsk, Monachium) Do tego dochodzi kokontrakt o powierzchni 398 tys. mkw., co oznacza 30% spadek liczby w stosunku do średniej z ostatnich dziesięciu lat.Według BNP Paribas Real Estate.
Poza głównymi rynkami wartość kontraktu wyniosła 852 tys. mkw., co oznacza, że była znacznie niższa od rekordowych wartości z ostatnich lat, ale tylko o 7% niższa od średniej z ostatniej dekady.
Francuska firma konsultingowa wskazuje jednak, że rynek niemiecki nadal koncentruje znaczny popyt Niska dostępność w obszarach o największym znaczeniu ogranicza absorpcję. Ponadto fakt, że niemiecka gospodarka weszła w recesję w pierwszym kwartale 2023 r., nie sprzyja wzrostowi zatrudnienia w krótkim okresie.
Jeśli chodzi o cenę wynajmu, czynsze prezydent Pod koniec pierwszego kwartału ceny wahały się od 9 euro za metr kwadratowy miesięcznie w Monachium do 5,2 euro za metr kwadratowy miesięcznie w Lipsku.. BNP wskazuje, że czynsze będą nadal rosły, w szczególności w wyniku podwyższenia wymaganych standardów ESG.
Francja się trzyma, ale Paryż cierpi
Francuski rynek logistyczny odnotował spadek obejmować 25% w pierwszym kwartale roku, z Zakontraktowana ilość 960 000 mkw. odpowiada średniej z ostatnich pięciu latWedług BNP Paribas Real Estate. Doradca zauważa, że rynek francuski zmierza w kierunku scenariusza mniejszej liczby operacji, ale większych operacji.
w tym znaczeniu, Wolumen transakcji na ponad 20 000 mkw. wzrósł o blisko 25% W porównaniu do średniej z pięciu lat, podczas gdy wolumen transakcji między 5000 a 10 000 metrów kwadratowych zmniejszył się o połowę.
Według regionów największy obszar logistyczny w kraju, Ile-de-France odnotowało 30% spadek zatrudnienia w pierwszych trzech miesiącach roku W porównaniu do średniej z ostatnich pięciu lat, łącznie 150 tysięcy metrów kwadratowych.
W wyniku ograniczonej dostępności i rosnących kosztów budowy czynsze w całym kraju nadal rosły. Region Lyonu skupił się na odbiciu przychodów z najmu, czego wynikiem jest m.in prezydent 5,4 euro za metr kwadratowy miesięcznieNa drugim miejscu znajduje się Ile-de-France z ceną około 5,25 euro za metr kwadratowy miesięcznie oraz Marsylia z czynszem w wysokości 4,8 euro za metr kwadratowy miesięcznie.
Wielka Brytania ogranicza zatrudnienie, ale czynsze rosną
Przestrzeń logistyczna Wielkiej Brytanii przestała być wchłaniana 613 160 mkw. w I kwartale 2023 r., o 18% mniej niż w poprzednim kwartaleale zgodnie ze średnią z pierwszego kwartału ostatnich pięciu lat (631 740 mkw.), wynika z danych Cbre.
Projekty „pod klucz” stanowiły większość przejęć (40%), a następnie używane magazyny (35%). W wyniku mniejszego zatrudnienia Dostępność na rynku brytyjskim wzrosła o 27% w porównaniu z poprzednim kwartałemaż do nieco ponad trzech milionów metrów kwadratowych,
Jednak wszystkie regiony odnotowały wzrost czynszów prezydent W pierwszym kwartale, choć w wolniejszym tempie niż dwucyfrowe wzrosty odnotowane w 2021 i na początku 2022 roku. Dochód odnotowany na południowym wschodzie prezydent 25 GBP (28,76 EUR) miesięcznie za metr kwadratowyco oznacza wzrost o 2% w stosunku do poprzedniego kwartału.
Polska za trzydzieści milionów
Polska, jeden z rynków europejskich, na których koncentrowała się największa aktywność w ostatnich latach, zmniejszyła popyt o około 40% w czwartym kwartale 2022 r. w wyniku rekordowych liczb z 2021 r.
Natomiast w dziale zaopatrzenia polska logistyka po raz kolejny odzyskała rozpęd, Dodanie nowych konstrukcji powstających w pierwszym kwartale o łącznej powierzchni 825 tys. mkwco oznacza potrojenie nowej podaży, która rozpoczęła się w ostatnim kwartale 2022 r., wynika z danych Cbre.
Ta dobra dynamika oznacza, że zasoby powierzchni przemysłowej i logistycznej na koniec pierwszego kwartału wyniosły blisko trzydzieści milionów mkw., co oznacza wzrost o 19% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Tak było pod koniec 2022 roku Rurociąg do 2,1 mln mkw.
Ta genialna interpretacja nowego serialu sprawiła, że L.Dostępność logistyczna w Polsce wyniosła na koniec pierwszego kwartału 6,1%, co oznacza wzrost o 2,2 punktu procentowego w stosunku do poprzedniego kwartału i dwa punkty procentowe powyżej pierwszego kwartału 2022 r.
Rumunia leży w centrum Europy
On Nieruchomość Rumun ustanowił w 2022 roku rekord inwestycji wszechczasów, wynoszący 1200 mln euro. Jednym z czynników napędzających inwestycje w nieruchomości jest proces modernizacji głównych infrastruktur w kraju, który jest w dużej mierze finansowany przez Unię Europejską.
Te usprawnienia w zakresie łączności oznaczają, że regiony takie jak południe Rumunii czy część wschodnio-północno-wschodnia wzbudziły już duże zainteresowanie sektorem logistycznym, zarówno ze strony operatorów, jak i promotorów, którzy będą mogli dotrzeć do innych obszarów rumuńskiego rynku niż dotychczas • wyeliminowane z powodu problemów z komunikacją.
W rzeczywistości Rumunia jest głównym graczem w europejskim procesie reindustrializacji, który w ostatnich miesiącach skupiał się na różnych ogłoszeniach inwestycyjnych ze strony dużych międzynarodowych firm. Najnowsza była fińska firma oponiarska Nokian Tyres, który zainwestuje 650 mln euro w fabrykę w zachodniej Rumunii. Godna uwagi jest również inwestycja o wartości 1 miliarda euro w fabrykę w pobliżu Bukaresztu przez producenta akumulatorów EIT InnoEnergy.
W pierwszym kwartale 2023 r. Rumunia była jedynym rynkiem w Europie Wschodniej, który zwiększył zatrudnienie w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, o absorpcji około 300 000 metrów kwadratowych, według Cbre. czynsze prezydent W kraju ich cena wynosi 4,25 euro za metr kwadratowy miesięcznie, stając się tymi, które wzrosły najmniej w całym regionie, o 0,35 euro w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, więc sektor może nadal przyciągać większe zainteresowanie operatorów i inwestorów.
Włochy, logistyka idzie
Włoskie firmy logistyczne pozycjonują ten sektor jako kluczowy w sektorze nieruchomości w Alpach. Pierwszy kwartał 2023 r. dodał 635 200 mkw. absorpcjiZdaniem Colliersa. To mniej niż w tym samym okresie w 2022 r., ale o 25% powyżej średniej kwartalnej z ostatnich pięciu lat.
Ten pozytywny trend w absorpcji Przewodzą mu operatorzy logistyczni (zwłaszcza 3PL), którzy odpowiadają za około 51% całkowitego spożycia. Ponadto detaliści i gracze Udział handlu internetowego wynosi około 38%.
Colliers zwraca uwagę, że włoscy operatorzy rynku logistycznego Coraz częściej wybierają jednostki pływające powyżej 20 000 metrów kwadratowychCo stanowiło 68% wszystkich transferów w pierwszych trzech miesiącach roku. To decyduje o tym, że opracowywane projekty, z których prawie wszystkie są w formacie „pod klucz”, koncentrują się na tego typu statkach.
W wyniku tego wzrostu zatrudnienia dostępność na rynku włoskim wynosi około 2%. równolegle, Czynsze nadal rosną, z Mediolanem i Rzymem na czele, z głównym czynszem w wysokości 5,25 euro za metr kwadratowy miesięcznie.. Tuż za nimi uplasowała się Bolonia z ceną 5 euro za metr kwadratowy miesięcznie.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”