„Skoncentrowana władza polityczna nigdy nie jest kompatybilna z makroekonomią” James Robinson

Robinson, profesor Uniwersytetu w Chicago i były profesor Uniwersytetu Harvarda, odpowiadał na pytania El Diario de Hoy dotyczące jego pracy i tego, jak widzi ekonomiczny i polityczny moment, przez który przechodzi Salwador.

James Robinson, autor Why States Fail? , znany ekonomista i polityk zajmujący się instytucjami i rozwojem gospodarczym, przemawiał wczoraj wieczorem na Enade 2021. Robinson, profesor Uniwersytetu w Chicago i były profesor Uniwersytetu Harvarda, odpowiadał na pytania El Diario de Hoy dotyczące jego pracy i tego, jak widzi ekonomiczny i polityczny moment, przez który przechodzi Salwador. Oto ich odpowiedzi:

W swojej książce opowiada o instytucjach kompleksowych i wydobywczych oraz o cechach każdej z nich. Czy uważasz, że instytucje nauczyły się bardziej integrować, czy też pogłębiły wyzwania pandemii?

Myślę, że przed pandemią świat był kwestionowany przez inkluzywne instytucje (te, które zachęcają wszystkich obywateli do udziału w produkcji gospodarczej i działaniach politycznych), na przykład w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, na Węgrzech iw Polsce. Epidemia powinna mieć odwrotny skutek. Pokazuje potrzebę współpracy ludzkości, a nacjonalizm i ksenofobia przynoszą efekt przeciwny do zamierzonego. Ale mam wrażenie, że niestety niewiele się zmieniło. Pandemia nie rozwiązała problemów…

ENADE: Przedsiębiorcy skupiają się na tworzeniu swojego biznesu

Jakie są cechy wzrostu ekstrakcyjnego?

Wzrost gospodarczy może być możliwy dzięki wyzyskującym instytucjom politycznym (te, które skupiają bogactwo i władzę polityczną kraju w elicie), ale tylko w pewnych okolicznościach. Warunki te dotyczą zdolności państwa, jeśli państwo jest w stanie dostarczać dobra publiczne i ma narzędzia, które mogą promować rozwój; Niedemokratyczne elity polityczne mogą promować wzrost. To właśnie wydarzyło się w Chinach w ciągu ostatnich czterdziestu lat.

Jednak nawet wtedy, gdy jest to możliwe, jest tylko tymczasowe i nie może być podtrzymane. Dzieje się tak, ponieważ mocno skoncentrowana władza polityczna nigdy nie jest kompatybilna z ogólną gospodarką, która jest wymagana dla dobrobytu…

Jeśli chodzi o integrację, Salwador jest krajem o wysokim odsetku handlu nieformalnego, ponieważ 70% małych i mikroprzedsiębiorstw nie ma oficjalnego rejestru, co ma wpływ na kraj, ponieważ nie otrzymują tych dochodów podatkowych. Jakie zachęty można wygenerować dla tych firm, aby przejść do formalności?

To część pułapki tego, co nazywamy „Papierowym Lewiatanem” w naszej książce „Wąskie przejście”, kiedy państwo jest słabe, nie może zapewnić dóbr publicznych, więc ludzie unikają państwa, nie chcą płacić podatków ani podporządkowywać się regulacjom, za to, co ukrywają, pozostają małe. W naszej książce omawiamy strategie wyjścia z tej pułapki. Co ciekawe, może to działać w obie strony.

Jeżeli państwo może zacząć dostarczać dobra publiczne i nadawać priorytet rzeczom, których sektor nieformalny naprawdę potrzebuje, to może stworzyć pewną wiarygodność w robieniu rzeczy, których sektor nieformalny nie może zrobić samodzielnie; Wtedy zareaguje sektor nieformalny.

Myślę, że to tworzy dynamikę, w której firmy rosną i zaczynają mieć większy wpływ w kraju, co prowadzi do lepszych wyników. W wielu przypadkach rozwoju historycznego, np. w Anglii w XVII w. czy w Indiach w latach 80., po odejściu od polityki socjalistycznej i przyspieszeniu wzrostu gospodarczego, uwidacznia się zasadnicza rola pojawienia się interesów handlowych. regulatora, aby popchnąć państwo w kierunku bardziej pożądanych polityk.

Czy uważasz, że niski wzrost gospodarczy krajów takich jak Salwador jest bardziej związany z czynnikami i decyzjami politycznymi, czy z czynnikami ekonomicznymi, czy też z jednym i drugim?

Ekonomia jest podstawowa. Brakuje doświadczenia ze zrównoważonym wzrostem gospodarczym, który nie jest oparty na przedsiębiorczości, dynamicznym sektorze prywatnym, inwestycjach i innowacjach. Aby to osiągnąć, potrzebne są integracyjne instytucje gospodarcze, które tworzą zachęty i możliwości na dużą skalę. Jeśli uda im się go rozwinąć w Salwadorze, kraj będzie rósł i prosperował. Tak więc czynniki ekonomiczne są kluczowe, ale dlaczego Salwador nie ma kompleksowych instytucji gospodarczych? Dotyczy to braku inkluzywnych instytucji politycznych, problemów zdolności państwa i odpowiedzialności systemu politycznego. Oba są ważne, ale dla mnie najpierw rozwiązywana jest polityka, a potem gospodarka.

Rząd Salwadoru został zakwestionowany decyzjami politycznymi i gospodarczymi, w tym napięciem, które utrzymuje się ze Stanami Zjednoczonymi, jego głównym partnerem handlowym. Czy to może spowolnić wzrost gospodarczy kraju?

Dobre stosunki gospodarcze ze Stanami Zjednoczonymi stwarzają ogromny potencjał Salwadoru. Stany Zjednoczone są dużym rynkiem dla salwadorskiego eksportu, są źródłem kapitału i inwestycji, więc napięcie nie jest produktywne. Jednak Stany Zjednoczone nie rozwiążą problemów Salwadoru, a Salwador jest tym, który musi to zrobić. Amerykanie nie rozumieją polityki ani instytucji państwa i nie mogą budować bardziej skutecznych lub legalnych instytucji, nawet jeśli można im ufać i nie można im ufać, biorąc pod uwagę administrację Trumpa w Ameryce.

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

„Amatorski praktykujący muzykę. Wieloletni przedsiębiorca. Odkrywca. Miłośnik podróży. Nieskrępowany badacz telewizji”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *