- Juliana Sayuri
- BBC News Brazylia
Źródło obrazu, reprodukcja
Po krytyce, bar w Osace, w którym użyto nazistowskiej swastyki, zamknął swoje drzwi.
Unfair Bar właśnie się otworzył i zamknął swoje podwoje w modnej dzielnicy Minami w Osace w Japonii.
„Szczerze przepraszamy za brak wiedzy i świadomości” – powiedział Host X Host, firma stojąca za klubem nocnym w oświadczeniu opublikowanym 11 października.
W tekście dodano: „Zdenerwowaliśmy wiele osób. Weźmiemy pod uwagę komentarze i postaramy się, aby takie rzeczy się nie powtórzyły”.
W przypadku „tego rodzaju rzeczy” dokument odnosi się do faktu, że nowy pasek wybrał rozszerzenie Nazistowska swastyka jak Logo (nawet nadrukowane na butelkach) i zdobi mundur wojskowy, który służy jako mundur męskiego personelu klubu.
„Ignorancja i głupota”Reżyser Mickey Dzaki, reżyser filmu dokumentalnego, napisał na Twitterze Shusengo (2018), która zajmuje się historią „Kobiety zGrunt„, takich jak niewolnice seksualne rekrutowane przez armię japońską podczas II wojny światowej (1939-1945).
Po fali krytyki w Internecie urzędnicy klubu zamknęli oficjalną stronę internetową i opublikowali przeprosiny.
Według antropologa Aleksandra Jaurowicz Zimni, lekarz z Uniwersytetu Hokkaido (Japonia) i obecny profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (w jego rodzinnej Polsce), obecność symboli nazistowskich na archipelagu azjatyckim jest dziś bardziej spowodowana brak wrażliwości historycznej ideologicznego lub politycznego dostosowania.
„przebranie„ Lub odgrywających role nazistów
Wielu Japończyków wie, że naziści popełnili zbrodnie wojenne, ależe to Wiedza jest ograniczona. Wizualnie rozpoznają czarny mundur SS [Schutzstaffel, la organización militar nazi], zwłaszcza z czerwoną opaską, ale nie ze wszystkimi mundurami Wehrmachtu [las fuerzas armadas alemanas bajo el mando de Adolf Hitler] Są dla nich sygnałem alarmowym – wyjaśnia Pole.
Autor badania na przebranie Nazizm, który nawiązuje do noszenia stroju związanego z III Rzeszą i naśladowania okresu III Rzeszy, pozuje do publicznych występów na festiwalach takich jak japoński rynek komiksowy, Jaworowicz-Zimny uważa, że zwolennicy Ten trend nie sięga nawet 50.
Choć pokazuje, że trudno jest określić zakres zjawiska.
Według niej to tak, jakby historyczny ciężar nazizmu wykraczał poza definicję Japończyków.
Źródło obrazu, reprodukcja
Nawet pracownicy baru nosili mundury wojskowe ozdobione pięknym krzyżem
społeczeństwo japońskie Nie ma krematorium zarejestrowany w ich zbiorowej pamięci Jak Europejczycy i Amerykanie. Nie ma przodków torturowanych lub zamordowanych przez nazistów ani pomników upamiętniających zbrodnie nazistów w każdym mieście”.
Tak więc historia nazizmu jest dla nich o wiele dalsza, niż znają tylko z książek i popkultury, z filmami takimi jak Hollywood. Niechlubne łobuzy („Malignant Bastards” lub „Uncommitted Rascals”, 2009) lub gry takie jak Wolfenstein.
„Jeśli nie weźmie się pod uwagę kontekstu historycznego, Obraz jest tylko dla estetyki przez wielu Japończyków – przekonuje antropolog, który nie wyobraża sobie otwarcia takiego pubu z tego typu ikonami w Polsce, kraju okupowanym przez nazistów i gdzie wzniesiono jeden z największych symboli Holokaustu, obóz koncentracyjny Auschwitz.
Od Halloween do „Mojej bitwy”
Źródło obrazu, reprodukcja
Gospodarz x firma gospodarza odpowiedzialna za nieuczciwy bar przeprosiła za „brak wiedzy i świadomości”.
To nie pierwszy raz, kiedy symbole nazistowskie zostały rozpoznane (i ostro skrytykowane) w Japonii.
Na przykład w Halloween 2016 zespół pop Kiyakizaka 46 Wyszedł na scenę w Jokohamie, na południe od Tokio, w towarzystwie Czarne szaty podobne do szat władz SS.
Firma nagraniowa Sony Music przeprosiła i, podobnie jak bar w Osace, stwierdziła „brak wiedzy”, aby usprawiedliwić ten incydent.
Jaworowicz-Zimny traktuje odcinek jako przykład trendu nazistowski szyk, nie do końca od przebranie.
Jest to zjawisko szersze i bardziej obecne nie tylko w Japonii i polega na wykorzystywaniu obrazu ze względu na jego walory estetyczne czy skandaliczny potencjał, a nie sympatię do nazistowskiej ideologii czy naśladowanie gestów czasu. Pozdrowienia z podniesionym ramieniem.
W Japonii historyk Takumi Sato z Uniwersytetu w Kioto również zidentyfikował subkulturę zwaną cul nazistów, który odnosi się do konsumpcji obrazów związanych z ideologią nazistowską w okresie powojennym.
Ale są różne reprezentacje niemieckiej armii w Japonii, jak twierdzi naukowiec Matthew Penny w opracowaniu „Rising Sun, Iron Cross” opublikowanym przez Niemiecki Instytut Studiów Japońskich w Tokio.
Obejmuje to idealizowanie postaci nazistowskich jako szlachetnych bohaterów w niektórych mangach do bardziej złożonych perspektyw, takich jak te z serii. Adolfa Osamu Tezuka (1928-1989), z udziałem trzech mężczyzn w czasie II wojny światowej: Adolfa Kamila, syna Żydów; Adolf Kaufmann, syn japońskiego nazisty; i Adolfa Hitlera.
Źródło obrazu, Obrazy Getty
W 2008 r. oświadczenie moja walka(„moja walka”), który został napisany przez Hitlera w mandze. W 2017 roku rząd premiera Shinzo Abe zezwolił na używanie życiorysów w japońskich szkołach.
Ostatnio, w 2019 roku, anime „Atak tytanów„Stał się obiektem krytyki za rzekome zawieranie imperialistycznych i faszystowskich przesłań.
W 2021 r. jest przełom Mściciele z Tokio, anime wydane z mangi autorstwa Kena Waki, w którym buddyjska swastyka Manji jest symbolem grupy młodzieżowej występującej w serialu.
Źródło obrazu, reprodukcja
Przykład trendu „szyk nazistowski”.
O czym pamiętać
najmniejszy To nie jest symbol nazistowski. Jest to symbol wskazujący świątynie buddyjskie na mapach Japonii, gdzie jest więcej niż jedna 45 milionów wyznawców i 75 000 świątyńkapliczki i inne organizacje buddyjskie.
Źródło obrazu, Obrazy Getty
Świątynia Asakusa Kannon w Tokio
Jednak poza Japonią swastyka stała się synonimem faszyzmu po tym, jak nacjonaliści antysemiccy poświęcili ją na rozpowszechnianie wśród Niemców idei, że należą oni do starożytnej, aryjskiej i wyższej rasy; Szczególnym emblematem III Rzeszy jest czarna swastyka w białym kole i czerwonym tle.
W Niemczech po wojnie symbol został zakazany.
W końcu ikony mają swoją historię
„W Europie są młodzi ludzie z flagą wschodzącego słońca jako wyrazem zainteresowania Japonią. W Chinach czy Korei marka jest rozpoznawana jako Symbol japońskiego imperializmu. Możliwe, że Europejczycy nie będą kojarzyć obrazu i nie zdają sobie sprawy z zakresu kontrowersji wokół jego wykorzystania – przyznaje antropolog Jaworowicz-Zimny.
W 2020 r. Japonia przygotowuje się do przyjęcia Igrzyska Olimpijskie (Opóźnione do 2021 r. z powodu pandemii), południowokoreańscy aktywiści i politycy lobbowali za niepokazywaniem gospodarza igrzysk słoneczna flagaPodobny do flagi narodowej, ale z czerwonymi promieniami.
Źródło obrazu, Obrazy Getty
W XIX wieku był używany podczas najazdu cesarskiego na Japonię z okupacją Chin i Korei, a podczas II wojny światowej stał się standardem dla marynarki wojennej.
„solidny edukacja historyczna Włączenie historii z innych części świata jest kluczem do edukacji i uświadamiania innym wspomnień wojennych, a zarówno media, jak i uczelnie mają dużo pracy w tej dziedzinie, nie tylko w Japonii – wyjaśnia polski badacz.
„Są tacy, którzy wolą pamiętać pewne momenty w historii, a zapominać o innych” – mówi historyk Mario Marcelo Neto, autor książki Between the Atomic Bomb and War Crimes: Denial and Japanese Historiography in Perspective. and Japan”, prezentowanej na Uniwersytecie Federalnym w Rio. Grande do Sul w Brazylii.
O czym chcesz zapomnieć
„To, co się dzieje, to to, że często lepiej nie mówić o zbrodniach wojennych, Jak gniazdo szerszeni, którego nikt nie chce dotykać. To wciąż temat tabu”.
Według Nieto, członka Interdyscyplinarnego Laboratorium Badawczego w Rozrywce i Mediach na Federalnym Uniwersytecie Pelotas w Brazylii, japońska historiografia z biegiem czasu kładła nacisk na mniejszy sojusz Japonii z nazistami i podkreślała pamięć o archipelagu. Bomba atomowa zrzucona przez Stany Zjednoczone.
Zgodnie z tym argumentem Zmniejszyć pamięć o zbrodniach wojennych (Masakra w Nankinie, kanibalizm wojsk, praca przymusowa, tortury i inne) pozwoliłyby na pewną tolerancję dla autorytarnych idei i obrazów nawet dzisiaj.
Nito przytacza przykłady tej tolerancji, takie jak założenie neonazistowskiej partii przez Kazunari Yamada w 1982 roku i Yasukuni Jinja, świątynia, która dziś przyjmuje gości zainteresowanych pomnikiem Hideki Tojo, ówczesnego japońskiego premiera. wojny, inni zapamiętali jako „męczenników niesłusznie oskarżonych przez aliantów”: Francja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Związek Radziecki.
„Oczywiście są wyjątki, ale generalnie W Japonii było znacznie więcej prześladowań studentów i ruchów komunistycznych niż dogłębna krytyka tego, co było faszyzmem i II wojny światowej. Z przebaczeniem Cesarstwo Japońskie nie odpowiedziało i nie zdało sobie sprawy z tego, co zrobiło”.
Archipelag miał już za sobą słynne debaty na temat nauczania historii II wojny światowej, takie jak Sapporo Inaga, historyk ocenzurowany w latach pięćdziesiątych za publikowanie książek zawierających krytyczną analizę roli państwa w konflikcie.
Albo Fujioka Nobukatsu, autora, który publicznie opowiadał się za wyeliminowaniem narracji o zbrodniach popełnianych w podręcznikach i który opowiadał się za „pozytywnym” wizerunkiem Japonii.
„Można zrozumieć tylko, jak w tym historycznym kontekście można było otworzyć bar w nazistowskim stylu w 2021 roku. Jest to bardzo symboliczne zapomnienie”.
Zapamietaj to Możesz otrzymywać powiadomienia od BBC Mundo. pobieraniea Nasza aplikacja i aktywuj ją, aby nie przegapić naszych najlepszych treści.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”