Tak radzą sobie meksykańscy rywale w Pucharze Świata • Forbes Meksyk

Tak radzą sobie meksykańscy rywale w Pucharze Świata • Forbes Meksyk

26 listopada Argentyna zmierzy się z Meksykiem w ramach Mistrzostw Świata FIFA Katar 2022. Spotkanie to, oprócz meczu piłkarskiego, będzie bezpośrednią konfrontacją pomiędzy dwoma z pięciu najcenniejszych aktywów marki Adidas, a spotkanie… Wielkie znaczenie. Na rynkach międzynarodowych: Stany Zjednoczone, Chiny i Indie.

Obie drużyny należą do drużyn, które sprzedały najwięcej koszulek niemieckiej firmie w ciągu jednego roku Pucharu Świata. Średnio (według biuletynu El Mister) El Tri sprzedaje od 1,2 do 1,5 miliona koszul, co przekłada się na co najmniej 2,038 miliona peso (MP).

Śledź informacje biznesowe w naszej specjalistycznej sekcji

Podczas gdy reprezentacja Meksyku zyskuje na sile na rynku dwustronnym (Meksyk i Stany Zjednoczone), reprezentacja Argentyny zyskuje na sile dzięki swoim biurom w Chinach i Indiach. Jednym z faktów jest to, że co cztery lata odbywa się kolejny Puchar Świata: taki, który mogą wyprodukować 32 uczestniczące drużyny.

Na przykład zawodnik Lionel Messi, „Leo”, jest największym nabytkiem Argentyńskiego Związku Piłki Nożnej (AFA) ze względu na najlepszy okres dochodów ekonomicznych w swojej historii. Reprezentacja Polski jest rodzimą firmą stworzoną w oparciu o metodologię maksymalizacji rynku. Arabia Saudyjska planuje prywatyzację piłki nożnej i mniejsze poleganie na funduszach państwowych. Reprezentacja Meksyku to jedna z najbardziej dochodowych drużyn na świecie i w ciągu czterech lat może zarobić od 450 do 500 milionów dolarów.

Według danych uzyskanych przez Forbesa w oficjalnych dokumentach federacji, spośród czterech drużyn z grupy C Pucharu Świata (w których gra reprezentacja Meksyku) to one będą miały biznes o wartości od 731 do 800 mln dolarów ze sprzedaży sponsoringu i transmisji prawa. Oraz inne kontrakty na cykl czteroletni kończący się Pucharem Świata w Katarze 2022. Jaki jest model dochodowy zawodników z Meksyku i w jaki sposób?

Argentyna: Messi i Azja, dwie mocne strony

Pablo Hecker, redaktor naczelny argentyńskiej gazety finansowej El Cronista, twierdzi, że w „komercyjnej” historii argentyńskiej drużyny piłkarskiej miały miejsce ostatnio dwa znaczące wydarzenia.

Pierwszy i najbardziej logiczny to wpływ wygenerowany przez Lionela Messiego, który ma swoją datę ważności (w momencie zakończenia kariery); Po drugie, kierownictwo AFC uświadomiło sobie za pośrednictwem telewizji swój wpływ w Azji na kibiców z Chin, Indii, Bangladeszu czy Singapuru „koszulką” z Argentyny.

„Te cztery lata będą dla AFC największym sukcesem komercyjnym, nie ma co do tego wątpliwości” – mówi Pablo Hecker, który na przestrzeni lat napisał kilka artykułów na temat wpływu finansowego, jaki wywarło Albiceleste.

Co sprawiło, że reprezentacja narodowa stała się ostatnio istotna? Cztery punkty: pierwszy to ubiegłoroczny tytuł Copa America; „Leo” Messi jest drugi; Trzecią grupą są jego fani w Azji; Po czwarte, dodał startupy (tak jak to miało miejsce w przypadku reprezentacji Meksyku i o czym pisaliśmy w poprzedniej edycji Forbesa Meksyk), unowocześniając ekosystem sponsoringu.

„Na przykład w przypadku Messiego, jeśli rozegra mecz towarzyski, Argentyński Związek Piłki Nożnej otrzyma określoną kwotę; jeśli nie zagrasz, otrzymasz kolejną. „Lew” stanowi trzecią część dochodów i biznesy swojej drużyny narodowej. Ponadto wniósł sukces Copa America miał wiele korzyści i brandingu, który chcieli dodać. „To był bardzo ważny moment na poziomie marki i na poziomie komercyjnym” – mówi Pablo. Albiceleste nie był mistrzem turnieju od 1993 roku.

Tak sobie z tym radzi 3 rywali Meksyku (PW strony 94-98)
Zdjęcie: © Gustavo Pagano/Getty Images

Kolejnym istotnym punktem jest internacjonalizacja marki. Czego Argentyński Związek Piłki Nożnej nie osiągnął wówczas z Maradoną jako zawodnikiem, rozwój marketingu sportowego jest teraz wzmacniany dzięki Messiemu. Rzeczywiście, Lionel był jednym z pionierów sukcesu marki piłkarskiej w Azji, kiedy w 2013 roku dokonał ważnego zamachu stanu, sprzymierzając się z aplikacją WeChat, która przeżywała rozkwit w Chinach, i będąc jej wizerunkiem.

W 2019 roku AFA otworzyła biura w Chinach wraz z agencją All Star Partner Agency (Beijing ASP). W tym języku powstała strona internetowa i sklep internetowy, który odniósł już sukces gospodarczy. Według Registered Marketing na przykład po zwycięstwie w Pucharze Ameryki w 2021 r. w tym kraju sprzedano 10 000 pamiątkowych koszulek w ciągu pięciu dni.

W 2021 r. powtórzyli tę strategię w Indiach, gdzie AFC ma obecnie również biura wraz z agencją On Track. Kluczowe znaczenie miały Messi i rozwój marki reprezentacji Argentyny, nawet przy negocjowaniu kontraktów komercyjnych. Przestał być zespołem regionalnym czy lokalnym: teraz, bardziej niż kiedykolwiek, ma charakter globalny.

Według danych uzyskanych w ten sposób średnie faktury wystawiane przez krajowego przedstawiciela w sprawach handlowych wahają się od 32 do 35 milionów dolarów rocznie. Adidas i Binance to jego najważniejsi partnerzy.

Adidas, według El Cronisty, płaci około 20 milionów dolarów rocznie, a kilka miesięcy temu zawarł umowę ze swoim drugim głównym sponsorem, platformą kryptowalutową Binance, z którą zawarł pięcioletnią umowę na 40 milionów dolarów.

Polska stawia na maksymalizację lokalnego rynku

Dla niektórych stowarzyszeń zakwalifikowanie się do Pucharu Świata oznacza szansę na zwiększenie dochodów. Przykładowo, gdyby Federacja Polska nie zakwalifikowała się do Kataru 2022, byłaby zmuszona zmniejszyć roczny budżet o co najmniej 30%.

Dzięki biletowi na mistrzostwa świata zarobili już co najmniej 12 milionów dolarów, co stanowi część nagrody pieniężnej, którą FIFA przyzna za sam udział w Katarze.

Ale jaki jest plan dla polskiej unii? Forbes Meksyk uzyskał dostęp do 86-stronicowego dokumentu „Strategia handlowa”, którego celem jest stworzenie metodologii sprzedaży wszystkich produktów posiadanych przez organizację, w tym drużyn męskich i żeńskich oraz nowego działu e-sportu.

„W ostatnich latach znacząco poprawił się wizerunek i odbiór społeczny PZPN: PZPN postrzegany jest jako partner atrakcyjny i godny zaufania. Zwiększona wiarygodność, a także zakres i format działania sprawiły, że sponsorzy i partnerzy chcą się poznać” – mówi Maciej Sawicki, Sekretarz Generalny PZPN. O nich i ich związku nie tylko z polską drużyną piłkarską, ale także z samą federacją tego kraju. „To samo.

Jedną z pierwszych wytycznych, które pozwalają im zachować pewną stabilność finansową, jest to, że sponsorzy muszą podpisać umowę na co najmniej dwa lata. „Celem jest budowanie marki stowarzyszenia i zespołów w celu zwiększenia wartości ekonomicznej” – mówi Sawicki.

Tak robią interesy meksykańscy konkurenci 3 (PW s. 94-98)
Zdjęcie: Zrzut ekranu strony Adidas

Oprócz tradycyjnych sponsoringów, takich jak koszulka, Federacja Polska stworzyła portal licencyjny, w którym opracowuje plan promocji produktu i dystrybucji oferty B2B, a także cykl materiałów graficznych poświęconych tworzeniu artykułów licencyjnych .

Kolejnym istotnym punktem jest sprzedaż internetowa i oficjalne sklepy fizyczne, co odróżnia ją na przykład od reprezentacji Meksyku, która nie posiada ekskluzywnych przestrzeni fizycznych lub należących do FMF. Polska posiada dwa oddziały w Warszawie, stolicy kraju.

Wśród powiązanych już marek wyróżnia się kontrakt z Nike, z którą współpracuje od 2009 roku. Według danych Sport Business, amerykański koncern sportowy płaci co roku 1,8 mln dolarów. Jednak najważniejszym partnerem biznesowym jest Lotus z rocznym kontraktem wartym 2,6 mln dolarów. Dlatego tylko za te dwie firmy sprzymierzone z reprezentacją Polski za czteroletni okres wypłacono 17,6 mln dolarów.

Wreszcie, jednym z najważniejszych narzędzi jest ocena wpływu, w ramach której musisz przedstawić dane sponsorom. We współpracy z krajową agencją badawczą Pentagon Research prowadzi analizę efektywności opieki. „To zaangażowanie jest odpowiedzią na potrzeby zarówno sponsorów, jak i marek prywatnych” – czytamy w biznesplanie Polskiej Federacji, który dostarcza informacji istotnych dla podejmowania decyzji handlowych.

Arabia Saudyjska zmierza w stronę swojej „niezależności” finansowej.

Dla tego bliskowschodniego kraju piłka nożna jest istotną częścią krajowego projektu o nazwie „Wizja 2030”. cel? Przekształcenie kraju w jeden ze światowych ośrodków myśli, innowacji, technologii i turystyki. Oczywiście sport jest częścią tej strategii. Jest to bardzo podobne do planu narodowego, jaki posiada sam Katar, o którym mówiliśmy już w poprzednich edycjach tego wpisu.

Obecnie większość zasobów, z których korzysta Saudyjska Federacja Piłki Nożnej, pochodzi od jej rządu. Według danych DNB rachunki te wynoszą średnio 4,8 mln dolarów rocznie. Nie jest to zespół przełomowy, ale ma kapitał, który jest w stanie wysadzić ten sport w powietrze. Jeżeli ta średnia wartość utrzymałaby się przez cztery lata, dochód wyniósłby mniej niż 20 milionów dolarów.

Osiem lat po ostatecznym terminie realizacji Agendy 2030 wyznaczono szereg celów, które pomogą Ci je osiągnąć w piłce nożnej:

• Bądź jedną z 20 najlepszych drużyn na świecie

• Osiągnięcie decentralizacji w piłce nożnej, aby mieć większe wpływy w regionach

• Ujednolicenie programu nauczania dla trenerów i programu strukturyzowania klubów młodzieżowych

• Otwarcie 13 biur regionalnych w celu zorganizowania 50 konkursów do 2025 roku

• Oprzyj strategię na siedmiu filarach: rozwój talentów, konkursy, technologia, siła robocza, zarządzanie, wpływ globalny i piłka nożna kobiet.

Jednym z ich najbardziej ambitnych planów jest zorganizowanie w 2027 roku Pucharu Azji, na którym powalczą o stadion (Zwycięzca poznamy w listopadzie 2022 roku). Jej konkurentami do organizacji turnieju są także rynki wschodzące: Indie, Katar (który zimą będzie gospodarzem mistrzostw świata) i Iran.

Według Transfermarkt Liga Saudyjska jest obecnie najcenniejszą ligą na kontynencie azjatyckim, biorąc pod uwagę same jej drużyny (351 mln). W ostatnich latach pozyskał zawodników z doświadczeniem za granicą, takich jak Matheus Pereira (były West Bromwich), który podpisał kontrakt za 18 milionów; Gonzalo Martinez, który przybył z Atlanta United z MLS za 16,3 miliona; I Vincent Abu Bakr, który dwa lata temu zagrał w Porto. Wszystko to w celu podniesienia ich poziomu sportowego.

Ponadto kilka lat temu General Sports Authority (GSA) i Saudyjska Federacja Piłki Nożnej podpisały umowę z LaLigą na sprowadzanie swoich zawodników do hiszpańskich drużyn w celu stymulowania ich rozwoju. Ponadto opracowali pewne metodologie pracy, zarządzania i podnoszenia poziomu sportowego.

Meksyk, Argentyna, Polska i Arabia Saudyjska, oprócz potencjału awansu sportowego na mundialu, będą miały szansę na osiągnięcie najwyższych dochodów finansowych w ciągu ostatnich czterech lat.

Subskrybuj Forbes Meksyk

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

"Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *