Jak wygląda drugi rynek rezydencji we Wspólnocie Walenckiej?
Ostatnie miesiące były cudowne. Jednak na rozmowy o pełnym ożywieniu w tym sektorze musimy jeszcze poczekać, choć perspektywy są bardzo dobre. Po wszystkich ograniczeniach spowodowanych pandemią, międzynarodowy klient zdecydował się sprowadzić zakup tej drugiej rezydencji, który wcześniej był przesunięty na emeryturę. Teraz wiek naszej klientki to około 51-52 lata. Ponadto, mamy w społeczności główną siłę, którą jest wartość jako „miejsce docelowe” ze względu na infrastrukturę, komunikację, jakość życia, klimat i usługi.
Jaki jest wpływ turystyki mieszkaniowej na sektor w naszym regionie?
Turystyka mieszkaniowa jest niezbędna jako siła napędowa regionu, zwłaszcza w prowincji Alicante, oprócz tego, że ma bardzo istotny wpływ na bogactwo i zatrudnienie. Dane to potwierdzają. Sektor tworzy ponad 100 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, w okresie przed pandemią sprzedaż nowych domów budowlanych cudzoziemcom generowała ponad 3 000 milionów euro w biznesie, szacowanym na około 18% PKB.
Gdzie są główni klienci drugiego domu?
Nasze produkty sprzedajemy w blisko 30 krajach. Teraz nasza międzynarodowa obecność jest bardziej zróżnicowana niż przed laty. Obecnie jesteśmy obecni głównie w UE, Wielkiej Brytanii i Rosji. Hiszpania pozostaje głównym rynkiem jako kraj, ale całkowita sprzedaż do obcokrajowców waha się między 80% a 85%. Wyróżniają się Belgia, Niemcy, Szwecja, Polska i Rosja. Z tego powodu postanowiliśmy wzmocnić bezpośredni kontakt z rynkami europejskimi otwierając w pierwszej kolejności delegacje.
Czy zauważyłeś nowe trendy w preferencjach kupujących?
Generalnie zauważyliśmy zmiany w popycie na bardziej przestronne domy, z ogrodami i terenami zielonymi, z większym oświetleniem i większymi przestrzeniami wspólnymi. Inne czynniki, które łączą, to wielofunkcyjne przestrzenie, które odpowiadają na nowe potrzeby generowane przez pracę zdalną oraz takie aspekty, jak efektywność energetyczna i poprawa jakości.
Jakie są perspektywy firmy na 2022 rok?
Naszym głównym celem jest utrzymanie zrównoważonego wzrostu wyników, dalsze bycie punktem odniesienia w regionach, w których jesteśmy obecni, oraz rozwój na Costa del Sol i Balearach, gdzie jesteśmy skonsolidowani, pomimo mniejszych zmian. Inne duże wyzwania to postęp w cyfryzacji i kontynuacja projektu otwierania oddziałów w Europie, który uruchomiliśmy w tym roku w Szwecji z bardzo dobrymi wynikami. Chcemy być bliżej naszych międzynarodowych klientów, aby zbliżyć do siebie nasze produkty i usługi w bardziej spersonalizowany sposób.
Jakie wyzwania stoją przed sektorem, aby zapewnić jego zrównoważony rozwój?
Standardy zrównoważonego rozwoju w tym sektorze są bardzo obecne i są bardzo poszukiwane. O promowaniu zrównoważonego rozwoju mówimy na trzy sposoby: środowiskowy, społeczny i ekonomiczny. Firmy z tego sektora odgrywają ważną rolę: sektor stawia na zrównoważone budownictwo przy użyciu wydajnych materiałów lub energooszczędnych systemów, które sprzyjają wygodzie i oszczędnościom oraz projektowanie domów z takimi aspektami, jak orientacja, naturalne światło, oświetlenie o niskim zużyciu energii, ponowne wykorzystanie wody i produkcja systemy. Z drugiej strony konieczne jest uwzględnienie wpływu na środowisko i rozwój projektów z poszanowaniem środowiska. I rzecz zasadnicza, aby zrobić to w sposób zgodny z postępem gospodarki i społeczeństwa, tworzeniem bogactwa, dobrego zatrudnienia i dobrobytu. Ograniczanie wpływu działalności na środowisko, racjonalne i odpowiedzialne użytkowanie gruntów, promowanie domów energooszczędnych z punktu widzenia energii, podejmowanie działań ułatwiających dostęp do mieszkań, postęp w zakresie innowacji i nowych technologii oraz regulacje mające na celu powstrzymanie inflacji lub tworzenie dobrych miejsc pracy to między innymi czynniki niezbędne do zapewnienia zrównoważonego rozwoju.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”