Jako sfrustrowany scenarzysta byłem zaintrygowany tym, co to było Ostatnie słowa z Antonio Alcantara, „Pater familia” z rodziny „Cuéntame”. Wyobraź sobie, że musisz napisać ostatnie przemówienie „zeitgeist” par excellence i że to przemówienie ma miejsce, po raz pierwszy, w teraźniejszości. Antonio podróżował przez dziesięciolecia, aby przedstawić fizyczne, narracyjne i filozoficzne wcielenie Z konsensusu demokratycznej transformacji.
Najważniejsze pytanie brzmiało zatem, jaki jest konsensus w Hiszpanii w 2021 r., Jeśli jest taki konsensus? Co za intryga, co za społeczna kopalnia złota. 'grać’. „Czy wiesz, dlaczego winogrona rosną w gronach? Są jak rodzina. Dorastają razem i potrzebują siebie nawzajem, ponieważ są jak rodzina. I pomagają sobie nawzajem w rozwoju. Czasami dostajesz pochę i nie pozwalają jej spaść. wiesz dlaczego? Ponieważ są rodziną. Nie wiedziałeś o tym? Cóż, pamiętaj o tym, bo jeśli tego nie zrobisz, nigdy nie zrobisz dobrego wina ”. Środowisko to oczywiście wieś, rodzinna wioska, chociaż większość serialu rozgrywa się w wielkim mieście.
* Jeśli nie widzisz poprawnie modułu subskrypcji, kliknij Kliknij tutaj
Pokazuje, że dotyczy ostatniego przemówienia Alcantary Solidarność rodzinnaJeden z mitów założycielskich hiszpańskiej demokracji, z którym nikt nie może się nie zgodzić. Ludzie kochają rodzinę tak, jak lubią psy, słońce czy oddech. Każdy ma ojca, a jeśli ma złe relacje z ojcem, problem leży po stronie ojca, a nie instytucji rodzinnej. Ale jest coś z alkoholowego delirium w ostatniej interwencji Antonio, ta tendencja do filozofowania Jasność, która nagle wydaje się objawieniem Co najwyraźniej jednoczy zmarłych i pijaków.
Rodzina nigdy nie zawodzi w Hiszpanii, to cenne schronienie. Znałam to dobrze Antonio Mercero I potem Daniel Essega: Jego serial dotyczył rodzin, ponieważ w ten sposób najłatwiej przywołać przed telewizorem dziadka, ojca i wnuka, którzy znaleźli swoją korespondencję dokładnie na małym ekranie. Rodzina była głównym składnikiem telewizji, a wraz z nią „prime time” Zwyczaje i zwyczaje Hiszpanów, Dopóki nie pojawi się Netflix i wszystko się rozpadnie. Co powoduje dziwne uczucie nostalgii w przypadku „Cuéntame”: podobnie jak w przypadku jej bohaterów, w rodzinie, która zaczęła wspólnie oglądać serial w 2000 roku, syn zostanie ojcem, a ojciec i dziadek odeszli i zostaną czule wspominany za każdym razem, gdy emitowany jest nowy rozdział.
Za każdym razem, gdy słyszę słowo „rodzina”, przychodzi mi na myśl grupa trzech pokoleń (ważne, żeby było ich trzy, a nie dwa lub cztery) siedząca na sofie, przed telewizorem, jak w głowie Simpsonów. Zastanawiam się, czy to samo stanie się z młodymi ludźmi, myślę, że nie, kiedy o tym myślę, nagle się odnajduję ćwierkać Tydzień: „Zasady dotyczące urodzeń Robienie pieniędzy dla rodzin to dobra rzeczAle problem porodu nie zostanie rozwiązany, dopóki nie zostanie ponownie podany poprzez posiadanie dzieci o wartości społecznej. Tego problemu nie rozwiązują pieniądze, tylko seriale ”.
Co to do cholery jest rodzina?
Zawsze warto zadać sobie pytanie, o czym mówimy, kiedy mówimy o rodzinie. Osoby w Twoim życiu, które kochasz najbardziej, czy osoby, które zostawią Cię w domu w spadku? to jest bardzo interesujące Zawód „Hiszpańska rodzina i opinia publiczna z perspektywy międzynarodowej” socjologa Luis Ayuso Sanchez, Zredagowane jako część pracy dla Funcas. Autor zaczyna od przypomnienia, że Hiszpania jest krajem znanym, „ze względu na znaczący wpływ kultury katolickiej, późny i słaby rozwój państwa opiekuńczego, Wiele zachowań jest tradycyjnych Komunikacja społeczna w oparciu o sieci rodzinne. ”
Hiszpania negatywnie ocenia integrację kobiet na rynku pracy
Ale praca daje interesujący wynik: hiszpańska opinia publiczna ma bardziej nowoczesny pogląd na rodzinę niż podobne kraje Szwecja s Niemcy W odniesieniu do kwestii takich jak wspólne zamieszkanie, rozwód lub dzieci pozamałżeńskie. Minęliśmy ich po lewej stronie. „Wszystkie analizowane kraje wykazują podobną tendencję w tym samym kierunku, choć w mniejszym stopniu” – mówi autorka. „Nasz kraj jest bardzo podobny do krajów nordyckich, zarówno jeśli chodzi o posiadanie dzieci pozamałżeńskich (tylko 31% wobec 27% w Szwecji jest przeciw), jak i za współistnieniem (86% w Hiszpanii i 84% w Szwecji ) z krajów takich jak Stany Zjednoczone czy Polska. ”. Prawie Jak przetłumaczyć wykres „Cuéntame” na statystykę międzynarodowy.
Interesujące w tej analizie są „paradoksy”, jeśli chodzi o autora, który na przykładzie dzieci posługuje się dziećmi, które my, Hiszpanie, uważamy za jedną z najważniejszych przyjemności życiowych (96%) i istotne ograniczenie wolności dzieci . Ruch rodzicielski (53%). Co oznacza ta pozorna sprzeczność? Współistnienie bardziej liberalnych wartości rodzinnych z Państwo opiekuńcze Ayusu zauważa, że mniej wyszukane. Również, Napięcie między tradycyjną rodziną I prof Szybka zmiana wartości.
Jednym z aspektów tego konserwatywnego trendu jest związek między kobietami a rynkiem pracy. Pomimo tego, że praca kobiet jest głęboko zakorzeniona w ideologii społecznej, hiszpańska opinia publiczna wyróżnia się negatywnym postrzeganiem skutków pracy kobiet dla życia rodzinnego, a także bardziej niż jakikolwiek inny kraj. Bądź bardziej przychylny temu, że „bycie gospodynią domową jest tak samo satysfakcjonujące jak praca za pensję”W tempie bliskim pięćdziesięciu procent nie zmienił się w ciągu ostatnich dwudziestu lat ”. Czynniki, które to wyjaśniają, mają charakter strukturalny, ze względu na zwiększoną wrażliwość i„ nasz najniższy poziom ”. Udział kobiet Na rynku pracy, „ale także” ze względu na sposób, w jaki Hiszpanie cenią, uznają i chronią życie rodzinne oraz ważną rolę, jaką odgrywają w nim kobiety „.Equilicuá ”.
Drugie przejście demograficzne
Około miesiąc temu zrobiłem małą cewkę Wycieczka prasowa Na całym świecie (np. Przez telefon i e-mail), aby dowiedzieć się, jak rozwiązać problemy z porodem (i zapytać, czy naprawdę stanowią problem). Odpowiedź jest dostępna Druga teoria przemian demograficznychI kto przychodzi powiedzieć „Zmiany poglądów i postaw wobec rodziny Są głównym czynnikiem wyjaśniającym zmiany związane ze spadkiem dzietności ”. Innymi słowy, w zakresie, w jakim kraje takie jak Korea Południowa, Norwegia i Szwecja wdrożyły politykę mającą na celu zwiększenie wskaźnika urodzeń, nie doprowadziło to do znaczącego wzrostu urodzeń.
Podział na materialne i kulturowe jest mylący
W Hiszpanii nikt nie ma dzieci, ale każdy chce je mieć, jak pokazują dane Narodowego Instytutu Statystycznego, które gromadzi. Caesar Renduels W artykule „Przeciw równym szansom”. Filozof napisał: „Badanie płodności przeprowadzone przez Narodowy Instytut Statystyki w 2018 roku wykazało niezwykły wynik”. „Możemy żyć w społeczeństwach cyfrowych i postmodernistycznych, poligamicznych i niestabilnych, ale nasze pragnienie posiadania dzieci pozostaje nienaruszone. Jak zawsze, zdecydowana większość mężczyzn i kobiet chce być rodzicami”. Najważniejsze pytanie brzmi: czy ta luka jest tylko materiałem? Czy też ukrywa trudność w zaakceptowaniu tego, że w rzeczywistości posiadanie dzieci nie byłoby złe Nie ma pośpiechu ani chęci?
Byłem też jednym z tych, którzy powiedzieli, że nie mają dzieci, bo ich na to nie stać, i że podobnie jak wielu innych, kiedy było ich na to stać, nie mają też dzieci, co skłoniło mnie do zastanowienia się, czy te materiały faktycznie nie są w wielu czasach Prosta wymówka, by kształtować nasze osobiste motywyBardziej związane z kulturą. Co więcej, jeśli podział na „materialistyczne” i „kulturowe” nie jest błędny i niejednoznaczny, to nie da się go rozdzielić, jest to gra luster, w której niektóre przyczyny są zamaskowane jako inne niewypowiedziane przyczyny, gdzie dyskursy są narzucane innym nie mówi się prawdy doskonale. Minęło dużo czasu, odkąd widziałem, jak ktoś przyznaje, że nie ma dzieci, ponieważ tego nie chce, a nie dlatego, że jest niestabilny lub dlatego, że nie wie, co się wydarzy w ich życiu, i to również „zeitgeist”.
Hector J. Bernays
W przeciwnym razie możemy wziąć Wiele rozczarowań Kiedy zmiany materialne nie prowadzą do gwałtownego powrotu wskaźników urodzeń podobnych do tych z lat 70. lub gdy ludzie nie migrują masowo na wieś. Jest to dodatkowe ryzyko, ponieważ ostatecznie „sfera”, „pusta Hiszpania” lub „rodzina” to koncepcje, które generują wielki konsensus i wszyscy je sympatyzują, więc łatwo im stać się dzikimi kartami w kampania wyborcza. Jak powiedział mi ostatnio przyjaciel, który był w pierwszym rzędzie w sprawach wiejskich, zbyt łatwo jest obiecać tak wiele na temat przesiedleń i polityki rodzinnej, że nic się potem nie dzieje, wzrusz ramionami i powiedz „Próbowaliśmy”.
Antonio Alcantara dobrze o tym wiedział, kiedy ostatnie słowa musiał poświęcić spadkobiercy swojej rodziny. Nie wiedziałem od rodziny, coś z kiści winogron, inna rzecz z hiszpańskiej rzeczy, takiej jak wino, aby faktycznie umrzeć jak Michael Corleone Jednak pod koniec „Ojca chrzestnego III” „Cuéntame” jest serialem rodzinnym. Antonio Alcantara wie o tym bardzo dobrze: jeśli nie wiesz, co powiedzieć, Rozmawiamy o rodzinie. To zawsze działa.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”