Ministerstwo Transportu, Mobilności i Agendy Miejskiej uruchomiło pilotażowy projekt transportu ziarna kukurydzy pociągiem z Ukrainy do Hiszpanii, jako alternatywę lub uzupełnienie konwencjonalnego transportu morskiego, dla producentów mających trudności z eksportem. „Spichlerz Europy” był napędzany przez rosyjską inwazję i restrykcje nałożone na porty czarnomorskie.
Dzięki temu projektowi Renfe Mercancias wysłał wczoraj, 9 sierpnia, łącznie 25 40-stopowych kontenerów na granicę polsko-ukraińską, aby przetransportować 600 ton ukraińskiej kukurydzy do Hiszpanii, poinformowało w środę ministerstwo w oświadczeniu. Rząd dąży do wykazania technicznej i ekonomicznej opłacalności transportu kolejowego zboża przez kolejową autostradę przecinającą Europę z Łodzi (Polska) do Barcelony Can Tunis (Hiszpania).
W szczególności ruch wyjazdowy przebiega między Madrytem, Ludwigshafen, Duisburgiem (Niemcy), Ładzem i Chełmem (Polska), natomiast ruch powrotny przebiega przez Chełm, Ładz i Duisburg, a stamtąd do terminalu Can Tunis w Barcelonie. Przybliżona trasa to 2400 kilometrów. Planowana jest logistyka transportu między Ukrainą a Hiszpanią, z przewozem towarów do Selm (Polska), 25 km od granicy z Ukrainą.
Kontenery, wyposażone w „linery” (duże specjalne worki do transportu zboża) we wtorek wieczorem opuściły stację Apronical w Madrycie do polskiego miasta Selm i mają przybyć w czwartym tygodniu sierpnia. Tam ładunek trafia do kontenerów Renfe Mercancias i trafia do terminalu wykorzystywanego przez operatora logistycznego Kombiverker w Lads. Transfer między Łodzią a Selm będzie realizowany przez polskiego operatora kolejowego DBP.
Po załadowaniu kontenerów pociąg będzie kursował po linii stałej (UIC) z Lads do Barcelony, Can Tunis, korzystając z tunelu Pertus, jedynego jednotorowego połączenia między Hiszpanią a Francją. Inne części kontynentu. Ładunek zostanie przetransportowany z terminalu w Barcelonie do klienta końcowego i ma dotrzeć do Hiszpanii na początku września. Renfe dostarczy również swoje 252 lokomotywy, aby ułatwić trakcję z Le Soler (Francja) do Barcelony. Pierwsze kroki tego pilotażowego programu zbiegają się z ponownym otwarciem portów czarnomorskich i monitorowanych przez Turcję szlaków transportu zboża.
„Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Guru sieci. Organizator. Geek kulinarny. Amator telewizyjny. Pionier kawy. Alkoholowy narkoman.”