Jakie inicjatywy partycypacji ludowej są włączone do innych konstytucji świata?

Jakie inicjatywy partycypacji ludowej są włączone do innych konstytucji świata?

Gdy rozpoczyna się druga faza nowego procesu konstytucyjnego, rozpoczyna się okres powszechnych wysiłków na rzecz zaangażowania obywateli. w tym Weryfikacja konstytucyjna, z Przewodnik stróżaZ pomocą ekspertów chciałem poznać główne doświadczenia związane z powszechnym udziałem w świecie i poprzednimi wydarzeniami w kraju.

Franciszek SotoPrawnik, doktor prawa konstytucyjnego, akademik i ekspert-komisarz Uniwersytetu Chile, to właśnie w ramach Rewolucji Francuskiej, właśnie w Konstytucji Żyrondyńskiej z 1778 r., pojawia się propozycja wykorzystania inicjatyw ludowych do stworzenia konstytucji. .

Soto zagłębił się w kontekst historyczny. „Długo potem, już w XX wieku, kiedy po raz pierwszy powstała ludowa inicjatywa prawna wraz z austriacką konstytucją z 1920 r., ​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Rzecznik podkreślił, że głównym celem tego mechanizmu jest zaproponowanie powszechnej inicjatywy, którą ustawodawca może zrealizować w standardowej procedurze stanowienia prawa, na podstawie znacznej liczby podpisów. Z czasem praktyka ta rozprzestrzeniła się w całej Europie, a później dotarła do Ameryki Łacińskiej, gdzie zaczęto wdrażać ją w procesach wsadowych.

W tym sensie naukowiec z Uniwersytetu Chile zauważa, że ​​popularna inicjatywa protokołu została wykorzystana, aby obywatele, zbierając podpisy, mogli wnosić swoje propozycje do projektów konstytucji podczas obchodów Zgromadzenia Ustawodawczego lub Konwencji.

Zaznacza jednak również, że przykłady tej praktyki są ograniczone, podkreślając konstytucje Brazylii, Polski i nieudaną próbę w Islandii. Zdaniem Soto, proces podjęty na zjeździe jest jednym z nielicznych przykładów powszechnej inicjatywy wdrażania przepisów w obecnej Radzie Konstytucyjnej.

Czy te inicjatywy z udziałem społeczeństwa są wiążące?

Inicjatywy nie są wiążące, ponieważ ich celem jest udział w debacie i poddanie się zwykłemu procesowi opracowywania konstytucji przez delegatów.

„Kiedy są związani, są kierowani do referendum na różne sposoby i na różnych podstawach. A to jest związane z procesami reformy konstytucji. Szwajcaria ma taki mechanizm i konwencja go zaproponowała. Jeśli chcesz zreformować artykuł, możesz zebranie określonej liczby podpisów, to jest poddawane pod referendum. Nie ma procesu legislacyjnego, żeby to było częścią konstytucji. Różni się więc od inicjatywy ludowej. Norma” – zapewniał konstytucyjny.

Soto zwrócił uwagę, że częstość występowania tych inicjatyw w ostatecznym tekście proponowanej konstytucji była niewielka, ponieważ tematy te były często włączane do artykułów redakcyjnych konwencji. Ten wzorzec był również prawdziwy w Brazylii i Polsce.

Jeśli chodzi o doświadczenia z Islandii, komisarz opisał wyjątkowy proces, w ramach którego „tekst był aktualizowany na platformie i dodawane były notatki w trakcie pisania”. Zaznacza jednak również, że te propozycje obywatelskie mogą być modyfikowane w trakcie procesu tworzenia tekstu konstytucyjnego.

Zapytany o najważniejsze doświadczenia w Ameryce Łacińskiej związane z tymi popularnymi inicjatywami, Soto podkreślił, że chociaż Brazylia zebrała wiele inicjatyw, nie udało im się zmienić tekstu. Jednak w przypadku Chile, Soto powiedział: „Około 16 projektów zdołało w jakiś sposób wpłynąć na ostateczny projekt. Nie zawsze z oryginalnym projektem, ale raczej propozycja została zmodyfikowana. Ale jest 16 słynnych zrównoważonych wysiłków. Niektóre relacje, lub frazy lub idee zostały ostatecznie przyjęte przez konwencję”.

Światowe doświadczenia

Następnie opisujemy opcje uczestnictwa ustalone w różnych krajach iberoamerykańskich. W Peru, obywatele mają zagwarantowane w konstytucji prawo do uczestniczenia w sprawach publicznych poprzez różne mechanizmy, w tym referenda, inicjatywy ustawodawcze, pozbawienie lub cofnięcie uprawnień oraz żądanie odpowiedzialności. Ponadto masz prawo i obowiązek uczestniczyć we władzach miejskich w swojej jurysdykcji. Prawo wyborcze jest prywatne, równe, bezpłatne, tajne i obowiązkowe do 70 roku życia, a po osiągnięciu tego wieku jest fakultatywne.

w Urugwaju, 25% wszystkich zarejestrowanych wyborców może odwołać się od ustaw w drodze referendum i skorzystać z prawa inicjatywy przed władzą ustawodawczą, co nie wyklucza ustaw ustanawiających podatki lub aktów wykonawczych. Jej suwerenność jest wykonywana bezpośrednio przez Komisję Wyborczą w takich przypadkach, jak wybory, inicjatywy i referenda.

Konstytucja Kolumbii Ustanawia kilka mechanizmów udziału obywateli: głosowanie, referendum, plebiscyt, konsultacje społeczne, otwarty ratusz, inicjatywa ustawodawcza i uchylenie mandatu. Obywatele mogą zgłaszać projekty ustaw lub poprawki do konstytucji, jeśli spełniają określone warunki. Zwolennicy mają prawo do wyznaczenia rzecznika, który będzie wysłuchany na wszystkich etapach procesu.

Obywatele Ekwadoru Mają prawo przedstawiać popularne projekty inicjatyw etycznych, proponujące tworzenie, reformę lub zniesienie norm prawnych. Jeżeli właściwa agencja nie podejmie działań w związku z propozycją w ciągu 180 dni, propozycja staje się skuteczna.

W Hiszpanii, ustawa organiczna reguluje formy wykonywania i wymagania inicjatywy ludowej w zakresie wystawiania ustaw. Wymagane jest minimum 500 000 podpisów uwierzytelniających, a niektóre podmioty są wykluczone z inicjatywy.

Inicjatywa legislacyjna i referendum w Portugalii Jest obowiązkiem przedstawicieli, komisji parlamentarnych i rządu i pod pewnymi warunkami wybiera obywateli. W przypadku regionów autonomicznych inicjatywa ustawodawcza należy do odpowiednich władz ustawodawczych.

Udział w Chile

The Sekretariat Wykonawczy ds. Udziału Obywateli, zgodnie z art. 153 Konstytucji, Chile jest instytucją odpowiedzialną za wdrażanie mechanizmów udziału obywateli w procesie konstytucyjnym. Jego główną funkcją jest działanie jako pomost komunikacyjny, gromadzący i ukierunkowujący opinie obywateli oraz żądania włączenia ich na czas do debaty konstytucyjnej.

Cel ten jest realizowany we współpracy z różnymi organizacjami. Uniwersytet Chile i Pontificia Universidad Católica de Chile, we współpracy z innymi uznanymi uniwersytetami, organizacjami i instytucjami społeczeństwa obywatelskiego, są opisane w artykule 106 przepisów dotyczących projektowania, koordynacji, wdrażania i formalizacji mechanizmów udziału obywateli. Funkcjonowanie organów procesu konstytucyjnego. W ten sposób Sekretariat Wykonawczy ds. Udziału Obywateli stara się stworzyć warunki, w których głos obywateli będzie istotnym i przemyślanym filarem debaty konstytucyjnej.

W tej ustawie Krzysztof BenowitzDziekan Wydziału Komunikacji Universidad de los Andes podzielił się swoim dotychczasowym doświadczeniem w dialogu obywatelskim prowadzonym z jego akredytowanej instytucji.

Pełniąc swoją rolę w sekretariacie, zajmują się przede wszystkim organizacją dialogów obywatelskich, które łączą ludzi w różnych kontekstach, zarówno wewnątrz uczelni, jak i poza nią, z grupami seniorów i uczniów.

Do tej pory przeprowadzili 70 dialogów w różnych gminach, w tym w Los Contes, La Pintana, Puente Alto, San Bernardo i Estesian Central.

Benavides wskazał, że opinie uczestników były bardzo pozytywne, a obywatele docenili możliwość wyrażenia swoich opinii na temat zagadnień zawartych w projekcie. „Ludzie mówią, że mi się podoba, metoda jest prosta, bardzo dziękuję za danie mi możliwości wyrażenia tego, co myślę o niektórych kwestiach projektu” – powiedział akademik.

Ignacio Irarrazaval, dyrektor Centrum Polityki Publicznej UC i sekretarz wykonawczy ds. udziału obywateli, zwrócił uwagę, że nie jest to zapisane na poziomie konstytucyjnym w obecnym tekście ustawy, z wyjątkiem wzmianki o systemie wyborczym. Istnieją jednak różne przepisy, które rozważają procesy udziału obywateli w swoich dziedzinach, wśród których wyróżnia się ustawa o stowarzyszeniach i udziale obywateli w ustawie o zarządzaniu publicznym 20 500 z 2011 r., W której stwierdza się, że „jest to prawdopodobnie najbardziej istotne i przekrojowe”. .

Pracownik naukowy UC dostarczył odpowiednich informacji dotyczących obecnego procesu uczestnictwa. Jak zaznacza, termin jest bardzo napięty z miesięcznym terminem od 7 czerwca do 7 lipca. Podkreślił, że przy ponad 1800 wnioskach „rejestracja wniosków o przesłuchanie została niedawno zamknięta”. W przesłuchaniach tych wezmą udział Rada Konstytucyjna i uniwersytety w całym kraju, od Ariki po Magellana.

Irarrázaval powiedział, że do tej pory złożono ponad 1500 propozycji, a od piątku 23 czerwca rozpoczną się kampanie szczepienia przez grupy, organizacje lub osoby je sponsorujące.

You May Also Like

About the Author: Eugene Barker

"Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Guru sieci. Organizator. Geek kulinarny. Amator telewizyjny. Pionier kawy. Alkoholowy narkoman."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *