Piekło Boscha to coś więcej niż niebo w „Ogrodzie rozkoszy ziemskich”

Piekło Boscha to coś więcej niż niebo w „Ogrodzie rozkoszy ziemskich”

Co widzimy, gdy patrzymy na obraz? Javier Solana, przewodniczący Rady Powierniczej Muzeum Prado, zadał sobie w poniedziałek pytanie: Nie wszyscy patrzymy na to samo lub w to samo miejsce, a właśnie przed „Ogrodem rozkoszy ziemskich” Boscha gość widzi więcej piekła niż nieba.

Potwierdzają to wyniki badań naukowych, w których Prado współpracowało z Biomedical Neuroengineering Group na Uniwersytecie Miguela Hernandeza (UHM) w Alicante.

Technologia zastosowana w badaniu rejestrowała lokalizację badanych w pokoju, mierzyła czas, w którym każda osoba oglądała „Ogród ziemskich rozkoszy” El Bosco – jeden z najczęściej odwiedzanych – i której części pracy poświęciła najwięcej uwagi .

Bosch namalował ten tryptyk w 1500 roku, który przedstawia go jako fragment rozmowy, którego pierwszym celem było zaproszenie elity tamtych czasów do rozmowy o nim.

Badanie prowadzono przez trzy styczniowe dni w godzinach od 14:00 do 17:00. Wzięły w nim udział 52 osoby różnych narodowości, w wieku od 10 do 70 lat, 60 procent kobiet i 40 procent mężczyzn.

„To nie jest bardzo duża próbka, ale jest reprezentatywna dla oceny danych” – zauważył Eduardo Fernandez Joffre, dyrektor Biomedical Neuroengineering Research Group w UMH.

Według Fernandeza Joffre’a oczekiwania badawcze zostały spełnione „bardziej niż się spodziewaliśmy”, ponieważ jednym z jego celów było umożliwienie osobom niewidomym ze stymulacją mózgu uzyskania funkcjonalnego widzenia, a także pomoc w takich zadaniach, jak orientacja lub mobilność.

Aby to zrobić, „bardzo ważne jest, aby wiedzieć, gdzie patrzeć, a ta tabela, z wieloma obszarami, w których możemy poprawić nasz widok, pomaga nam zobaczyć, co może być najważniejsze”, podkreśla, biorąc pod uwagę technologię, którą dysponują.

Uczestnicy obserwowali tablicę w okularach wyposażonych w kamery bezprzewodowe, co pozwoliło im uzyskać „nową, rzeczywistą” percepcję ruchów gałek ocznych, co ustaliło, że obserwacja płyty Hell wyniosła 33,2 s/m, w porównaniu do 26 s/m ze stołu środkowego i 16 z Nieba.

Ponadto byli w stanie rejestrować rozmiar źrenicy w połączeniu z obserwacją, dostarczając odpowiednich informacji na temat reakcji emocjonalnych.

Kiedy patrzą na Boga, następuje większe rozszerzenie źrenic. A na obrazie piekła, z odciętymi uszami i nożem, zwraca uwagę Fernandez Joffre.

Technologia, która pozwoliła obserwować każdy szczegół na oczach zwiedzającego, zapominając o nim, skupiając się na jakimś obiekcie, zaczynając od nowa, czy fakt, że ze względu na wielkość obrazu dół i góra są najmniej zauważalny.

Badacze nie ustalili, czy ciekawość, czy strach przed piekłem, czy też fakt, że niewyraźny wizerunek malarza po tej stronie obrazu decyduje o spojrzeniu na niego, ale dokonali pomiaru ikonograficznego, opartego na czasowych obserwacjach malarza. Elementy takie jak fontanny czy niektóre ptaki, aby stworzyć „mapę cieplną” obszarów, które cieszą się największym zainteresowaniem.

To spojrzenie z naukowego punktu widzenia, nie tylko artystycznego, nie będzie ograniczone do tego obrazu, jak skomentowało muzeum, i będzie kontynuowane w przypadku innych emblematycznych obrazów w galerii sztuki, wśród których znajduje się obraz „Las Meninas”. Velasquez.

You May Also Like

About the Author: Nathaniel Sarratt

"Freelance twitter buff. Typowy adwokat kawy. Czytelnik. Subtelnie czarujący przedsiębiorca. Student. Introwertyk. Zombie maniakiem."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *