Banco Santander przedstawił we wtorek wyniki za pierwszy kwartał. Podmiot zarobił 2,543 mln euro w marcu, czyli o 58% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, kiedy podmiot odnotował obciążenie w wysokości 530 mln USD z tytułu kosztów restrukturyzacji. Zwykły zysk, który wyklucza ten efekt, wzrósł o 19% w obecnych euro.
Liczba klientów grupy wzrosła o siedem milionów do 155 milionówNatomiast liczba klientów cyfrowych wzrosła o 11% do 49 milionów. Sprzedaż cyfrowa stanowi już 56% całości, w porównaniu do 50% w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Uczciła to Anna Botín, prezes Banco Santander Pierwsze trzy miesiące były „bardzo dobre”. Wraz ze wzrostem liczby klientów i przychodów, oprócz poprawy efektywności i dobrej jakości kredytowej. Ponadto potwierdził swoje cele na 2022 r., mimo że skutki inflacji wpłyną na globalny wzrost gospodarczy „z różnym wpływem na każdy region i biznes”.
a) tak, Bank jest pewny osiągnięcia około 5% wzrostu przychodów, Normalny wskaźnik RoTE powyżej 13%, wskaźnik efektywności 45% i „w pełni obciążony” współczynnik kapitałowy CET1 na poziomie 12%.
Ponadto Rada Dyrektorów zamierza utrzymać swoją politykę wypłacania akcjonariuszom 40% zwykłych dywidend, rozdzielonych równo między dywidendy pieniężne i wykup akcji.
„Nasz zwrot z kapitału materialnego w tym kwartale wyniósł 14,2%, wspierany przez lepszą łączność w naszej działalności i solidne zarządzanie ryzykiem” – zauważył Putin.
Prezes podkreśla, że wszystkie regiony radziły sobie dobrze, w tym Europa, gdzie rentowność uległa poprawie. „Nasza dywersyfikacja geograficzna i handlowa jest kluczem do wzrostu i sprawia, że jesteśmy jednym z najbardziej wydajnych i odpornych banków wśród naszych konkurentów, z zyskownością wyraźnie wyższą niż koszt kapitału” – powiedziała Anna Putin.
Bank odnotował w kwartale silną aktywność handlową. Fundusze klientów osiągnęły najwyższą wartość (1,1 biliona euro, o 5% więcej), a depozyty wzrosły o 5%, osiągając 906 000 milionów euro dzięki wzrostowi w większości krajów. Fundusze inwestycyjne wzrosły o 6% do 191 miliardów eurow wyniku napływu środków netto i ożywienia rynków.
Kredyty wzrosły o 5% i po raz pierwszy przekroczyły 1 mld euro po wzroście o 4% w Europie (Hiszpania i Polska po 6%), 8% w Ameryce Północnej i 9% w Ameryce Południowej.
Silna aktywność, a także wzrost oficjalnych stóp procentowych na niektórych kluczowych rynkach, na których działa grupa, spowodowały wzrost wyniku odsetkowego o 6%, przy czym szczególnie silny wzrost odnotowano w Wielkiej Brytanii (15%), Polsce (78%) , Brazylia i Meksyk (7%) oraz Argentyna (69%).
dochód prowizyjny zwiększony o 6%, W wyniku wzrostu produktów o wyższej wartości dodanej. Na przykład dochody z prowizji za operacje kartowe i terminalowe wzrosły odpowiednio o 23% i 33%.
W rezultacie łączny dochód wzrósł o 3% (8% w bieżących euro dzięki aprecjacji większości walut) do 12.305 mln euro. Dochód netto z odsetek i prowizji zaoszczędzony 95% dochodu grupy.
Wyniki według geografii
Zysk bazowy w Europie wzrósł o 30%, do 1018 mln euro, dzięki wyższym przychodom (+5%), w następstwie silnego wzrostu dochodów odsetkowych netto w Wielkiej Brytanii i Polsce oraz pozytywnego wpływu planów optymalizacji kosztów we wszystkich krajach. Koszty realnie spadły o 7%, a rezerwy o 14%. Liczba klientów cyfrowych wzrosła o 6% do 16,6 mln.
W Hiszpanii normalny zysk wyniósł 365 mln euro, co stanowi wzrost o 21% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Wynik ten został wsparty wyższymi dochodami prowizyjnymi (+9%), niższymi kosztami (-4%) oraz niższymi rezerwami, dzięki poprawie kredytów zagrożonych i dobremu wskaźnikowi pokrycia. Szczególnie istotne było ożywienie w zakresie nowych kredytów hipotecznych i konsumenckich Przekroczyła poziom sprzed pandemii, co pozwoliło na poprawę udziału rynkowego banku w obu produktach. Kredyty wzrosły o 6%, zwłaszcza między osobami fizycznymi a bankami prywatnymi, a depozyty wzrosły o 9%.
W Wielkiej Brytanii normalny zysk wyniósł 375 mln euro, co oznacza wzrost o 26%, napędzany wysokimi wolumenami i zwrotami. W rzeczywistości całkowite dochody wzrosły o 12% dzięki wzrostowi marży odsetkowej (+15%). Koszty spadły o 1% dzięki efektywności w programie transformacji banku. Pożyczki wzrosły o 2%, przy wzroście kredytów mieszkaniowych netto o 3,6 miliarda funtów.
Ponadto klienci zdecydowali się na korzystanie z usług cyfrowych, a 75% refinansowanych kredytów hipotecznych zaciągnięto za pośrednictwem kanałów cyfrowych, a także 90% nowych kont czekowych i 99% kart kredytowych.
W Ameryce Północnej normalny zysk wyniósł 806 mln euro, Bez zmian w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, ze względu na wpływ sprzedaży portfela Bluestem. Wyłączając ten wpływ, normalny zysk wzrósł o 4%, dzięki przejęciu praw mniejszościowych w Santander Consumer USA. Środki klientów wzrosły o 8%. Pożyczki również wzrosły o 8%, napędzane przez ogólny wzrost w Meksyku i finansowanie samochodów w Stanach Zjednoczonych. Liczba klientów cyfrowych w Ameryce Północnej wzrosła o 8% do 6,9 miliona.
W Stanach Zjednoczonych normalny zysk wyniósł 583 miliony, Spadek o 9% w wyniku normalizacji rezerw po wyjątkowych zachowaniach odnotowanych w 2021 roku. W porównaniu do poprzedniego kwartału normalny zysk wzrósł o 11%. Pożyczki wzrosły o 8%, przy stabilnym wzroście finansowania samochodowego i bankowości inwestycyjnej. Depozyty również wzrosły o 8%.
W Meksyku normalny zysk za kwartał wyniósł 249 mln euroWzrost o 32% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, wynikający z 7% wzrostu przychodów i 25% spadku rezerw. Kredyty wzrosły o 9%.
Zysk podstawowy w Ameryce Południowej wzrósł o 8% do 900 mln euro, napędzany wzrostem przychodów klientów. Kredyty i depozyty wzrosły odpowiednio o 9% i 6%, wspierane przez innowacje produktowe, wraz z rozwojem inicjatyw ESG w regionie. Bank utrzymał strategię zwiększania łączności i wykorzystywania synergii między różnymi jednostkami biznesowymi: Consumer Finance, płatnościami, bankowością inwestycyjną, zrównoważonymi przedsiębiorstwami, takimi jak Prospera i programem mikrokredytowym Santander.
w Brazylii, Bank w dalszym ciągu powiększał bazę klientów i zwiększał rachunki z kart kredytowych o 25%. IPrzypisany zysk wyniósł 627 mln, mniej o 1%, Chociaż przychody wzrosły o 6% ze względu na wyższe koszty i rezerwy. Kredyty wzrosły o 8%, a depozyty o 3%.
W Chile i Argentynie firma notuje bardzo dobre zachowanie (przy wzroście zysków r/r odpowiednio o 28% i 53%) dzięki wzrostowi przychodów.
cyfrowy bank konsumencki, Wiodący europejski bank consumer finance osiągnął regularny zysk w wysokości 282 mln euro, co oznacza wzrost o 11%, dzięki wyższym przychodom (+5%) i poprawie kosztów kredytu. Nowa produkcja kredytów wzrosła o 17% rok do roku, pomimo trudnego otoczenia. Krajami, które w największym stopniu przyczyniły się do zainteresowania, były Niemcy (101 mln), Wielka Brytania (65 mln), kraje skandynawskie (45 mln), Francja (48 mln) i Hiszpania (34 mln).
otwórz bank Obecnie działa w Hiszpanii, Holandii, Niemczech i Portugalii oraz w Argentynie. Poza obszarem finansowania samochodów Zinia, działająca w Niemczech usługa kup teraz, zapłać później, już osiąga doskonałe wyniki, z ponad 2,5 milionami kontraktów.
Sektory wtórne, do których należą firmy globalne Santander CIB, Wealth Management, Ubezpieczenia i PagoNxt, Znowu zamieścili solidną ćwiartkę.
„Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia.”