Cartagena Festival podnosi kurtynę z rosyjskim pianistą Dmitrijem Szyszkinem

Cartagena Festival podnosi kurtynę z rosyjskim pianistą Dmitrijem Szyszkinem

EFE / Głos Michoacana

Cartagena, Kolumbia). Praska Orkiestra Kameralna, prowadzona przez czeskiego reżysera Zbenika Müllera, w towarzystwie rosyjskiego pianisty Dimitri Shishkina, podniosła w czwartek kurtynę Teatru Adolfo Mejia podczas ceremonii otwarcia Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Cartagena.

Na pierwszym koncercie wykonano utwory Michaiła Glinki, uważanego za ojca rosyjskiego nacjonalizmu muzycznego. Béla Bartók, słynny węgierski kompozytor; Antonina Dvoraka, Czajkowskiego i Chopina.

Dyrektor festiwalu, Antonio Messina, powiedział w czwartek EFE, że ten pierwszy koncert stanowi syntezę różnych trendów, które panowały w Europie Wschodniej w XIX wieku i jest „oświadczeniem wszystkiego, czym będzie ta 17. edycja festiwalu”.

Dodał: „Wszyscy ci kompozytorzy w różny sposób przyczynili się do powstania muzyki narodowej swoich krajów i odegrali pionierską rolę w historii muzyki XIX wieku w Europie”.

Zdjęcie: EFE

piosenka ziemi

Messina wyjaśnił, że w 2023 roku festiwal nazwał swój temat „Pieśń o ziemi: muzyka między narodowym a kosmopolitycznym w XIX wieku”, ponieważ w tym okresie każdy kompozytor „muzyki kultywowanej szuka powrotu do źródeł swoich tradycji”.

„Na przykład mazurek w Polsce, polka w Czechach, rapsodia na Węgrzech, to wszystko elementy ludowe, które są adresowane i wyrażane w sposób kulturowy, aby przyczynić się do kształtowania tożsamości narodów” – zauważył.

Messina dodał, że muzyczny nacjonalizm był czymś więcej niż przywołaniem mitów i opowieści z każdego miasta, ponieważ „kompozytorzy wprowadzili do swoich utworów tradycyjne pieśni i tańce”.

Zdjęcie: EFE

Praska Orkiestra Kameralna

Orkiestrą-rezydentem festiwalu jest Praska Orkiestra Kameralna, która oprócz tego, że jest jedną z czterech najstarszych orkiestr w Europie, powstała w 1951 roku i ma ponad 70-letnie doświadczenie specjalizujące się w regionach Europy Wschodniej.

Jak wyjaśnił: „Na początku swojego istnienia skupiała się głównie na interpretacjach dawnej muzyki czeskiej, czyli muzyki klasycyzmu i wczesnego romantyzmu, a następnie włączyła do swojego repertuaru kompozycje XX wieku”.

Reżyser podkreślił udział młodego rosyjskiego pianisty Dimitri Shishkina, o którym powiedział: „Jest kreatywny, bo jako jeden z nielicznych gra i jeden z najlepszych w repertuarze rosyjskiego kompozytora Nikołaja Medtnera”.

U Shishkina wyróżnia się także albański pianista Marie-Ange Nguci, który „ma naprawdę nowatorski sposób interpretacji”.

Muzyka kolumbijska

Festiwal poświęci specjalną sekcję muzyce kolumbijskiej, w której „klasyki bambuco z cumbii prezentowane przez późniejszych autorów, takich jak Adolfo Mejia, Antonio Maria Valencia i Pedro Morales Pino, zostaną zaprezentowane w„ bardziej kulturalnych wersjach ”.

Niektóre z tych utworów wykona Kobieca Orkiestra Filharmoniczna Bogota Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Pauli Avila, Bogota Piano Trio i Q-Arte Quartet, pianistka Ana María Ordoz, klarnecista José Garcia i pianistka Teresita Gómez.

Festiwal potrwa do 13 stycznia i obejmie 26 koncertów oraz dziewięć dialogów, w których włoski muzyk Giovanni Betti bierze autora, analizuje go i tłumaczy fragmenty jego twórczości.

Podobnie, we współpracy z Konserwatorium im. Giovana Battisty Martiniego w Bolonii (Włochy), zostanie wydany Dyplom z Wykonywania Muzyki Kameralnej zarówno dla zespołów smyczkowych, jak i dętych.

You May Also Like

About the Author: Vania Walton

"Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *