La Jornada — Wielomilionowy biznes Bonafonta rośnie wśród kontrowersji

La Jornada — Wielomilionowy biznes Bonafonta rośnie wśród kontrowersji

Prywatyzacja wody była działalnością Danone, która najbardziej rozwinęła się w ciągu ostatniego roku, a Meksyk jest jednym z jej głównych rynków. Opakowując płyn w postaci naturalnej, mineralnej lub smakowej, międzynarodowy właściciel Bonafont osiągnął globalną sprzedaż w wysokości 3961 mln euro, co stanowi wzrost o 7,2% w porównaniu do 2020 r. Ten postęp nie był spowodowany podobnym wzrostem obrotów.

Dzięki 11 markom czerpiącym wodę z Hiszpanii, Francji, Turcji, Urugwaju, Indonezji, Polski, Argentyny i Meksyku, Danone odpowiadał za ponad 16 procent całkowitej sprzedaży w zeszłym roku. Sektor wodny, choć nie najważniejszy, odnotował największy wzrost w porównaniu do 2020 r., wynoszący 7,2 proc.; Natomiast Speciality Nutrition — firma zajmująca się sprzedażą przetworzonej żywności dla niemowląt i osób starszych — osiągnęła zaledwie 1 procent, a produkty mleczne 3,7 procent.

Według firmy wzrost w sektorze wodnym w 2021 r. wynika z ogólnego ożywienia, a w Ameryce Łacińskiej z programów dostaw do domu i biura.

Meksyk jest jednym z pięciu największych krajów dla Danone, jeśli chodzi o połączenie swoich trzech segmentów, ale w sprzedaży wody butelkowanej, francuskie TNC ma największy udział w rynku ze swoją marką Bonafont. Jest to bardzo skoncentrowana praca, którą dzieli z Cielem (Coca-Cola) i Epurą (Pepsico).

Sprzedaż wody do spożycia przez ludzi nie ma przestać być wielomilionowym biznesem. Wręcz przeciwnie, według raportów Statista do 2024 r. dochody branży uzdatniania wody i opakowań w Meksyku wyniosą 1,2 miliarda dolarów. Ta sama platforma podaje, że tylko w maju 2020 roku ten sektor był wart tysiąca 800 milionów pesos.

różnice

Bonafont, jedna z 11 marek, za pośrednictwem których Danone sprzedaje wodę butelkowaną, jest w konflikcie z mieszkańcami Santa Maria Zacatepec, w gminie Juan C Bonilla w Puebla. Mieszkańcy zarzucają, że żarłoczna eksploatacja podziemnych osadów przez firmę wysuszyła rzemieślnicze studnie, które stanowią źródło utrzymania społeczności i obniżyła poziom rzeki Mitlapanapa, której kanał wypływa ze zboczy wulkanu Popocatepetl.

Sytuacja doprowadziła do nabierający Zakład był okupowany przez mieszkańców od 22 marca ubiegłego roku do 15 lutego, kiedy to elementy Gwardii Narodowej i Policji Państwowej oddały go w ręce firmy po orzeczeniu sądownictwa w Puebla.

Bonafont odrzuca skargi mieszkańców, dodaje, że nie jest w stanie otworzyć elektrowni w perspektywie krótko- lub średnioterminowej i twierdzi, że objętość, którą posiada w ramach koncesji „stanowi 0,09 procent wody dostępnej do użytku przemysłowego w Valle de Valle warstwa wodonośna.” Puebla, która według oficjalnych raportów ma dodatni bilans wodny, to znaczy nie wykazuje nadmiernej eksploatacji.

W swoim najnowszym raporcie Danone nie podaje szczegółów, jaka sprzedaż odpowiada każdemu z jego oddziałów lub krajowi, z którego pochodzą, ale robi różnicę między rynkiem o wysokich dochodach a resztą rynku.

W gospodarkach o wysokich dochodach (Europa, Stany Zjednoczone i Kanada) sprzedaż wody wyniosła 1 791 mln euro, co stanowi wzrost o 8,9 procent w stosunku do 2020 r.; W pozostałych krajach, w których działa, i rozwijających się gospodarkach, sprzedała 2170 mln euro, co stanowi wzrost o 5,8 procent w porównaniu z poprzednim rokiem.

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

"Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *