Mamy już wytyczne dotyczące Filaru 2, co teraz?

Mamy już wytyczne dotyczące Filaru 2, co teraz?

Prawie 10 lat po uruchomieniu projektu OECD BEPS, Unia Europejska Osiągnął porozumienie w sprawie wdrożenia wytycznych dla Filaru 2 oraz wprowadzenie globalnego minimalnego efektywnego podatku w wysokości 15% dla dużych grup, niezależnie od tego, gdzie działają. Wychodząc od rozważań na temat sprawiedliwości podatkowej i etyki podatkowej, BEPS ma jako jedną z głównych gałęzi biznesu zajmować się wyzwaniami podatkowymi gospodarki cyfrowej, aby uniknąć sztucznego obniżania podstaw opodatkowania i przenoszenia korzyści.

Porozumienie UE było szczególnie skomplikowane ze względu na jednomyślność wymaganą do zatwierdzenia projektu dyrektywy oraz klauzule pozafinansowe — związane z prawem weta Polski i Węgier — uniemożliwiające wcześniejsze osiągnięcie takiego konsensusu. Ale po zniesieniu embarga na sytuację z Polską i Węgrami osiągnięto porozumienie Będzie to miało bardzo istotne konsekwencje w dziedzinie podatków międzynarodowych. że?

zgoda Unia Europejska Doprowadzi to do przyjęcia Filaru 2 na całym świecie. Chociaż niektóre kraje, takie jak Korea, Holandia, Szwajcaria i Wielka Brytania, przedstawiły już projekty rozporządzeń, inne, takie jak Australia, Kanada, Hongkong, Malezja, Meksyk czy Singapur, formalnie zadeklarowały chęć przyjęcia Filaru II w ich odpowiednich systemów prawnych, w tym wdrożenie ogólnounijnej dyrektywy Byłby to odpowiedni impuls do globalnego przyjęcia filaru 2.

W związku z tym ogólnounijne stosowanie zasad pobierania opłat – zarówno zasady włączenia dochodów, jak i zasady niewystarczających płatności podatków – powinno zachęcić do przyjęcia filaru 2 w innych krajach spoza Unii. Miałoby to stanowić mechanizm obronny przed łączeniem scenariuszy w odniesieniu do UE, których można by uniknąć, gdyby w tych krajach wdrożono regulacje filaru II. W tej samej żyle, Powinny stymulować wprowadzenie krajowych podatków dodatkowych Jako linia obrony w aktywacji Filaru 2 dla określonej jurysdykcji.

Opinia

A potem mamy niewiadome w Stanach Zjednoczonych, które dostarczyły Alternatywny podatek minimalny w jego przemówieniu Ustawa o redukcji inflacji Która, choć podobna do metody obliczania efektywnej stawki podatkowej dla Filaru II, istotnie od niej odbiega. Może to urazić niektórych amerykańskich podatników Alternatywny podatek minimalny Z zastrzeżeniem efektywnej stawki podatkowej do celów Filaru 2 na poziomie niższym niż 15%, dlatego Z zastrzeżeniem obowiązujących norm wysyłkowych filaru 2 Jeśli to jest Alternatywny podatek minimalny Wreszcie, nie jest to ważny uzupełniający podatek krajowy do celów Filaru 2.

Okaże się też wola polityczna Zjednoczone państwo Aby zachować zgodność z Unią Europejską i innymi krajami w ogólnych ramach, ponieważ w końcu niektóre główne podatki nie zostały zmodyfikowane w celu zapewnienia tej zgodności, takie jak GILTI lub BEAT. Będąc głównym aktorem, jego ruchy muszą być uważnie śledzone.

Inną powiązaną kwestią jest wzajemne powiązanie między Filarem 1 i Filarem 2 oraz motywacja, jaką Umowa wdrażająca dyrektywę w sprawie Filaru 2 mogła mieć w przyjęciu Filaru 1 – który ma na celu zapewnienie bardziej sprawiedliwego podziału korzyści podatkowych i praw między państwami w stosunku do największych międzynarodowych korporacji – zarówno w Unii Europejskiej, jak i na świecie. I tak Polska bardzo głośno wypowiadała się, jeśli chodzi o umieszczanie we wnioskach umowy sformułowań mówiących, że projekt UE polega na realizacji zarówno Filaru 1, jak i Filaru 2 oraz że zamawiać Powinieneś mieć oko na negocjacje dotyczące instrumentu wielostronnego w ramach Filaru 1. Czy zatem filar 2 nada impetu filarowi 1? A priori wydaje się, że tak, ale zobaczymy.

Zdjęcie: María Jesus Montero, minister finansów.  (EFE/Kiko Huesca)

Filar 1 i Filar 2 to rozwiązanie problemów finansowych L Gospodarka cyfrowa? To pytanie, na które nie ma łatwej odpowiedzi. Filar 2, choć nie zawiera podejścia sektorowego, będzie opodatkowywał korzyści dużych grup globalnie, w tym tych, których biznesy mają wysoki wskaźnik cyfryzacji. Filar 1 ze swojej strony, a jeśli zostanie ostatecznie wdrożony, Pomoże to w częściowej redystrybucji zysków i praw podatkowych największych grup wielonarodowychw tym cyfrowych gigantów, i zniesie lokalne podatki od usług cyfrowych.

Sensu contriario oraz Filar 1 i Filar 2 nie wpłyną na mniejsze grupy, niezależnie od tego, jak bardzo są cyfrowe, ani nie będą redystrybuować większości korzyści cyfrowych gigantów. Zatem odpowiedź powinna brzmieć „Tak, ale…”. Aby kontynuować, obserwuj swoje ekrany.

* José Antonio Tortosa Jest partnerem w międzynarodowym obszarze podatkowym KPMG Abogados.

Prawie 10 lat po uruchomieniu projektu OECD BEPS, Unia Europejska Osiągnął porozumienie w sprawie wdrożenia wytycznych dla Filaru 2 oraz wprowadzenie globalnego minimalnego efektywnego podatku w wysokości 15% dla dużych grup, niezależnie od tego, gdzie działają. Wychodząc od rozważań na temat sprawiedliwości podatkowej i etyki podatkowej, BEPS ma jako jedną z głównych gałęzi biznesu zajmować się wyzwaniami podatkowymi gospodarki cyfrowej, aby uniknąć sztucznego obniżania podstaw opodatkowania i przenoszenia korzyści.

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

"Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *