Po co kupować nowe ubrania, skoro są używane? – kultura

Po co kupować nowe ubrania, skoro są używane?  – kultura

Karmen Marcin

Troska o środowisko w połączeniu z zanieczyszczającą środowisko działalnością przemysłu tekstylnego, drugiego najpotężniejszego przemysłu na świecie, sprawiły, że społeczeństwo uświadomiło sobie i kupuje używaną odzież, która „do 2030 r. 2022″.

„Po co kupować coś nowego, gdy ktoś inny ma w swojej garderobie coś, czego szukasz?” odzwierciedla Candela Fornieles (psycholog, 21 lat), która twierdzi, że wielu młodych ludzi, takich jak ona, należących do pokolenia Z, wybiera używane przedmioty z dwóch powodów: „mało pieniędzy i wrażliwość na środowisko”.

Istnieją sklepy, które sprzedają na wagę, dodaje Fornellis, „co oznacza, że ​​młodzi ludzie, którzy mają bardzo mało pieniędzy, mogą uzupełnić swoją garderobę o sześć lub osiem ubrań bez bankructwa”.

Przedłużanie życia ubrań, oprócz tego, że jest tylko trendem, jest receptą na praktykowanie zrównoważonego rozwoju i stawianie na gospodarkę o obiegu zamkniętym, „a także możliwość posiadania w szafie unikatowych elementów, czasem trwalszych niż te, które kupujemy w sklepach w szybki sposób”, mówi María Muñoz, modelka i ekspertka w dziedzinie komunikacji modowej.

Odzież używana jest znacznie tańsza i bardziej atrakcyjna dla młodych ludzi. „Coraz więcej osób przyłącza się do tego ruchu, zwłaszcza w przypadku akcesoriów takich jak torby czy okulary przeciwsłoneczne” – mówi Muñoz.

„Myślę, że to sposób na odróżnienie się od reszty, to bardziej osobisty styl”, dodaje modelka, która mówi, że szukanie używanych rzeczy przypomina czasem znajdowanie „małych skarbów z innych, wyjątkowych czasów”.

María Muñoz przez długi czas wolała dobierać swoją garderobę w antykwariatach, „aby nie ubierać się dokładnie tak, jak w katalogach sklepowych, ale też z wrażliwości na środowisko”.

Branża modowa, druga po koncernie naftowym najbardziej zanieczyszczająca środowisko, zbiera alarmujące dane, takie jak zużycie 13 000 litrów wody do uprawy, przetwarzania i barwienia kilograma bawełny, z której wykonano zaledwie pięć T-shirtów.

Według Organizacji Narodów Zjednoczonych sektor ten odpowiada za około 10 procent światowej emisji dwutlenku węgla i około 20 procent ścieków.

Włókna poliestrowe rozkładają się 200 lat, a produkcja bawełny odpowiada za 24 procent pestycydów używanych na świecie” – dodaje Paloma J. Lopez, dyrektor generalny i założyciel „The Circular Project”, obejmującego zrównoważony projekt modowy.

Co gorsza, jest tak zdegradowany, że osiemdziesiąt procent zużytej odzieży ostatecznie ląduje na wysypisku śmieci, a liczba ta przyprawia o dreszcze. Lopez

Dane, które uświadomiły społeczeństwu i zobowiązały się do odpowiedzialnej konsumpcji odzieży. Znajduje to odzwierciedlenie w boomie na platformach sprzedaży odzieży używanej, takich jak Vinted, który w 2022 roku dotrze do 800 milionów zarejestrowanych użytkowników na całym świecie, czy hiszpański Micolet, który ma swoje siedziby w Portugalii, Francji, Włoszech, Belgii, Niemczech i Polsce. Miesięcznie sprzedaje 150 000 sztuk odzieży.

„Kupowanie używanej odzieży stało się pierwszym wyborem dla jednego na pięciu członków naszej społeczności”, mówi Vinted na swojej stronie internetowej, która podaje, że „więcej niż jedna trzecia transakcji pozwoliła uniknąć zakupu nowej rzeczy”.

„Każdego roku ponad dwa miliony darczyńców wyrzucają używane ubrania do naszych koszy, a ponad milion osób kupuje je w naszych sklepach z odzieżą używaną” – wyjaśnia Humana Fundación na swojej stronie internetowej, która od 1987 roku promuje ochronę środowiska poprzez ponowne wykorzystanie tekstyliów .

Moda z drugiej ręki podwoi się w porównaniu z modą szybką w 2030 roku. Zostało to przedstawione w raporcie „Consumer Trends 2022” sporządzonym przez Samy Alliance, kompleksową firmę świadczącą usługi marketingowe i komunikacyjne.

Według tego raportu pokolenie Z bierze pod uwagę standardy etyczne marki przed dokonaniem inwestycji. Konkretnie, 62 procent z nich twierdzi, że jest bardziej skłonnych wydawać na zrównoważone marki.

Badanie podkreśla również, że 43 procent użytkowników woli inwestować w odzież wysokiej jakości, aby zapewnić długoterminową rentowność.

Słuchaj na żywo COPE, najlepszych rozmówców Radia. Jeśli chcesz, możesz pobrać aplikację COPE do iOS I android.

I pamiętaj, w COPE znajdziesz najlepszą analizę bieżących wydarzeń, nasze klucze komunikacyjne do zrozumienia wszystkiego wokół siebie, najlepsze historie, rozrywkę, a przede wszystkim te głosy, których nie znajdziesz nigdzie indziej.

You May Also Like

About the Author: Vania Walton

"Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *