Sprzedaż samochodów spadła o 20% w marcu w Europie z powodu Ukrainy i niedoborów

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) poinformowało w środę, że sprzedaż nowych samochodów w Unii Europejskiej gwałtownie spadła w marcu w wyniku niedoborów półprzewodników i wojny na Ukrainie.

W sumie w marcu 2022 sprzedano 844 187 pojazdów, o 20,5% mniej niż w marcu 2021 i prawie o jedną trzecią mniej niż w 2019 roku.

Jest to najniższy wolumen sprzedaży w marcu od początku serii statystycznej w 1990 r., z wyjątkiem wyjątkowego przypadku 2020 r., kiedy światowa gospodarka zatrzymała się na początku pandemii COVID-19.

Zamknięcie ukraińskich fabryk doprowadziło do wzrostu niedoborów komponentów elektronicznych i problemów z dostawami, które dotknęły branżę motoryzacyjną od wiosny 2021 roku.

Ukraina jest głównym europejskim dostawcą kabli będących „układem nerwowym” samochodów.

Z powodu braku części wiele fabryk zaprzestało działalności w całej Europie.

Volkswagen został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w kilku lokalizacjach, w tym w części swoich historycznych zakładów w Wolfsburgu i Zwickau, centrum produkcji samochodów elektrycznych.

Fabryka Renault w Douai, która produkuje elektrycznego Megane, została zawieszona na 11 dni.

„Problemy logistyczne, które zaostrzyła rosyjska inwazja na Ukrainę, miały poważne konsekwencje dla produkcji samochodów” – podało stowarzyszenie.

Główne rynki odnotowały dwucyfrowe spadki, takie jak Niemcy (-17,5%), Francja (-19,5%), Włochy (-29,7%), Hiszpania (-30,2%), Polska (-17,4%), Belgia (-17,7%). ) i Szwecji (-39,5%) .

Rynek brytyjski również spadł o 14,3%.

Ze strony koncernów produkcyjnych sprzedaż Volkswagena numer jeden w Europie spadła o 24,3%, a kryzysowi oparły się tylko jego luksusowe marki (Porsche, Bentley, Lamborghini i Bugatti).

Numer dwa, Grupa Stellantis, która powstała z połączenia PSA i Fiata-Chryslera, odnotowała spadek udziału w rynku do 20%, przy gwałtownym spadku sprzedaży (-32,9%) swoich marek Peugeot, Fiat i Jeep.

Po miesiącach gwałtownych spadków, Renault utrzymało się lepiej w marcu (-14,1%) dzięki sukcesowi swojego modelu Dacia.

Seul Kia utrzymała wzrost (+10,1%), podczas gdy Hyundai spadł o 8,2%, Toyota o 12,2%, a także BMW Mini (-20,5%) i Mercedes Smart (-13,6%).

Niemieckie Stowarzyszenie Producentów (VDA) obniżyło swoją prognozę produkcji na 2022 r. do 3,3 mln sztuk wyprodukowanych w kraju na początku kwietnia, co stanowi wzrost o 7% w porównaniu z wcześniej oczekiwanym 13% wzrostem.

Hildegard Muller, szefowa VDA, ostrzegła jednak, że „zaostrzenie sankcji wobec Rosji i przerwanie produkcji w Chinach w związku z jej polityką wobec COVID-19 może wymagać dalszych korekt perspektyw w nadchodzących miesiącach”.

tsz / ico / LyS / mas / zm

You May Also Like

About the Author: Ellen Doyle

"Introwertyk. Myśliciel. Rozwiązuje problemy. Specjalista od złego piwa. Skłonny do apatii. Ekspert od mediów społecznościowych. Wielokrotnie nagradzany fanatyk jedzenia."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.